Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Argumentasjon"
Viser treff 1-5 av 5
-
«Det jeg ofte ser er at elevene ikke har noe struktur på argumentene sine» En kvalitativ studie av tre norsklæreres arbeid i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor skrivedidaktikk i norskfaget og omhandler argumenterende skriving knyttet til førskrivingsfasen. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan underviser tre lærere på mellomtrinnet ... -
Elevers argumentasjon i arbeid med matematisk bevis – argumentasjonsformer, årsaker og kjønn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever beviser på barneskolen, med spesifikt fokus på elever på 5. trinn. Det er brukt en kvalitativ tilnærming med observasjon og elevtekstanalyse. Elever fra to ... -
Elevers resonnering og argumentasjon i matematikk: En kvalitativ studie av elevers resonnering og argumentasjon i arbeidet med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2022)In this study, I have explored how groups of students work together to solve problem-solving tasks in mathematics. The purpose of this was to examine the students' reasoning and argumentation. The study's research question ... -
Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag
(Norsk pedagogisk tidsskrift;2-2020 || Årgang 104, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-26)Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ...