Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Journals "Prismet"
Now showing items 1-13 of 13
-
"Barnehagen er ingen søndagsskole ..." Religion i barnehager med forskjellige livssynsvedtekter
(Prismet;Vol 72 Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Hvordan forstår et utvalg styrere og pedagogiske ledere de delene av fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) som handler om religion og religiøs tradisjonsformidling i barnehagen? Og hvordan arbeider de med dem i ... -
Er Jesus hvit? Fargeblindhet og antirasistisk religionsundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fargeblindhet brukes i dag som begrep for å peke på tendensen til utad å overse forskjeller i hudfarge selv om det spiller en avgjørende rolle i hvordan man blir oppfattet og behandlet i samfunnet. I denne artikkelen ... -
Forskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018
(Prismet;Årgang 69, hefte 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)Barnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment ... -
Kristne barnehager
(Prismet;Årg 71 Nr 2 (2020): Religion i barnehage og skole: To do, or how not to do, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-02)Artikkelen gir ny kunnskap om kristne barnehager1 som utgjør omkring 4,5 % av norske barnehager. Vi redegjør for lovgrunnlaget og undersøker blant annet ulike livssynsvedtekter og hvordan et utvalg ansatte forstår mandatet ... -
Kritisk undervisning i KRLE
(Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)I skolens overordnede styringsdokumenter er kritisk tenkning fremhevet som en sentral ferdighet, og i KRLE-fagets formålsbeskrivelse er det understreket at undervisningen skal være kritisk. I formålet for faget utdypes det ... -
Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan
(Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ... -
Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling
(Prismet;Vol 71, Nr. 1 (2020): Digital religionsundervisning, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser
(Prismet;Vol 71 Nr 1 (2020): Digital religionsundervisning, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Religionenes kunst i klasserom og hellige rom. Teoretiske perspektiver
(Prismet;Vol 72, Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Møter med religionenes kunst i klasserom og i hellige rom har potensiale til å utvide studenters og elevers læringsrom; komplekse erfaringer kan være gevinsten. Artikkelen utforsker ulike innfallsvinkler til møtene, og ... -
Religions- og livssynsfaget som fagleg konglomerat – fagontologi, vitskapsfag, skulefag
(Prismet;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Læreplanens kjerneelement knytt til utforsking av religionar og livssyn med ulike metodar inviterer lærar og elev til å sjå at ulike ståstader gir ulik forståing av kva religionar og livssyn er for noko, som fenomen. ... -
Religionsforståelsen i ny rammeplan for barnehagen
(Prismet;Årgang 68, hefte 3, Journal article; Peer reviewed, 2017)I april 2017 fastsatte Kunnskapsdepartementet en ny Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I denne artikkelen undersøkes hvilke føringer som legges til grunn for religions- og livssynsfeltet i den nye ... -
Religionskritikk i klasserommet. Fag, kritikk og ontologi i norsk skule
(Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen utforskar spørsmålet om religionskritikk i norsk skule med særleg blikk på religions- og livssynsundervisninga i grunnskule (KRLE) og på vidaregåande trinn (RE). Eg tar utgangspunkt i to bidrag av nyare dato til ... -
Rock og religionskritikk. Bruk av religionskritiske rockelåter ved hjelp av en erfaringsbasert tilnærming til religionsundervisning.
(Prismet;Nr 2-3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Den erfaringsbaserte «A Gift to the Child»-tilnærmingen til religionsundervisning er en metode som er særlig tilpasset de yngste elevene i skolen. Men viktige elementer fra denne metoden kan også overføres til og anvendes ...