Rock og religionskritikk. Bruk av religionskritiske rockelåter ved hjelp av en erfaringsbasert tilnærming til religionsundervisning.
Journal article, Peer reviewed
Published version

View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Kvalvaag R. Rock og religionskritikk. Bruk av religionskritiske rockelåter ved hjelp av en erfaringsbasert tilnærming til religionsundervisning.. Prismet. 2018;69(2-3):199-218 http://dx.doi.org/10.5617/pri.6265Abstract
Den erfaringsbaserte «A Gift to the Child»-tilnærmingen til religionsundervisning er en metode som er særlig tilpasset de yngste elevene i skolen. Men viktige elementer fra denne metoden kan også overføres til og anvendes overfor elever på ungdomstrinnet. «Erfaringen» består i at elever blir presentert for en religiøs gjenstand, et symbol, et ord, en fortelling eller et musikkstykke. I dette tilfellet får elevene høre en rockelåt, med en tekst som inneholder en eller annen form for religionskritikk. En slik bruk av den erfaringsbaserte tilnærmingen til religionsundervisning kan også resultere i en endring («edification») hos eleven, fordi hun må revurdere eller tenke nytt om sitt forhold til egen eller andres religion.