Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Pajchel, Katarina"
Now showing items 1-7 of 7
-
Arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser for å fremme kritisk tenkning hos elever på ungdomstrinnet - en casestudie
Svebestad, Marit Helvig (Master thesis, 2023)Kritisk tenkning har blitt en viktig ferdighet i dagens samfunn og i skolen. Flere forskere har sett på arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser som egnet for å fremme kritisk tenkning hos elever. Hensikten med denne ... -
En kvalitativ studie for å få frem hvordan programmering kan tilrettelegge for læring i naturfag
Ausland, Kristin (Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å få innblikk i hvordan programmering kan tilrettelegge for elevers læring av teknologi. Forskningsspørsmålene er: «Hvilke kunnskaper og ferdigheter tilknyttet kjerneelementet teknologi ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
Solhaug, Niklas Tilley (Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
Solhaug, Niklas Tilley (Master thesis, 2022)With the introduction of Curriculum Reform 2020, the Norwegian school received a major curriculum change. It was a continuation of the reform from 2006, and had the intention to renew the subjects and improve content and ... -
Hvordan kan et utforskende undervisnings- opplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?
Pajchel, Katarina; Ramton, Aase Marit T. Sørum (NorDiNa;17 (2), Journal article; Peer reviewed, 2021-04-28)This article presents how an inquiry-based teaching unit designed for the regular classroom can support the motivation and learning of gifted students. Inquiry-based teaching was conducted with such students, and data were ... -
Hvordan tilrettelegger gruppearbeid for samtale og engasjement i naturfagundervisning med programmering?
Fagerland, Ruben Vinje (Master thesis, 2023)Samfunnet er i en situasjon hvor man progressivt må forholde seg mer til programmeringsrelaterte situasjoner. Skolen bør reflektere utviklingen som skjer i samfunnet, som gjør at dette ansvaret ligger på oss lærere. Gjennom ... -
Utforskende arbeid gjennom programmering
Aarseth, Margrete (Master thesis, 2023)Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS), i samarbeid med OsloMet og HVL. I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en enkeltcasestudie på 8.trinn hvor jeg ...