Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Ommundsen, Åse Marie"
-
Childhood in a multicultural society? Globalization, childhood and cultural diversity in Norwegian children's literature
Ommundsen, Åse Marie (Bookbird: A Journal of International Children's Literature;49 (1), Journal article; Peer reviewed, 2011-02)An alligator named Johannes Jensen works as an executive officer at the Oslo tax office. He feels different, but doesn't know why. Maybe it is because he wears a bow tie while his colleagues wear ties? Johannes Jensen tries ... -
«Er jeg en kanin?» En kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn kan arbeide med tema utenforskap i bildeboken til Anna Höglund Dette snakker man bare med kaniner om
Woldseth, Irina Ivanovna (Master thesis, 2023)I denne kasusstudien har jeg undersøkt hvordan elever på 6. trinn tolker ikonotekst i en utfordrende bildebok. Boken jeg har valgt å jobbe med er Dette snakker man bare med kaniner om (Höglund, 2015). Oppgavens problemstilling ... -
Eventyr på nye veier. Multimodale nyskrivninger av eventyr i skandinavisk samtidslitteratur
Ommundsen, Åse Marie (Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Forventningspress fremstilt gjennom gutter i ungdomslitteraturen
Linnerud, Ida Elise (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan forventningspress blir fremstilt i to ungdomsromaner, og hvordan romanenes etiske dilemmaer kan utvikle leserens narrative forestillingsevne. De to ungdomsromanene ... -
Hva er det med monsteret? Fryd, frykt og andregjøring i Når alle sover (2011)
Stubsjoen, Rebecca; Ommundsen, Åse Marie (Barnboken;Volume 41 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)This article explores how othering is at play in Nicolai Houm and Rune Markhus’ picturebook Når alle sover (2011), which features a monster. By use of picturebook analysis and theory on othering, “the other”, monsters and ... -
Hvordan bruke shared picturebook reading og rollespill for å snakke om mobbing
Ulstein Standal, Signy (Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å finne ut hvordan man kan bruke bildebøker og rollespill til å snakke om mobbing. Via metoden shared picturebook reading har elevene sammen utforsket bildeboka Huskereisa (Bjørkli og Horndal, ... -
«Ikke start lesingen, vent på meg!» - Førsteklassingers lesemotivasjon i møte med høytlesing av utfordrende bildebøker
Fredriksen, Ida; Jørgensen, Mette Villholth (Master thesis, 2022)Masteroppgavens hovedformål er å undersøke om og på hvilken måte høytlesning av utfordrende bildebøker styrker lesemotivasjon til elever på førstetrinn. Bildebokprosjektet tar utgangspunkt i tre utfordrende bildebøker: ... -
Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom
Heggernes, Sissil Lea (Skriftserien;OsloMet Avhandling 2021 nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed; Peer reviewed, 2021)The overarching research question in this thesis is as follows: How can interaction with texts foster English language (EL) students’ intercultural learning? The three articles explore the following research questions: 1. ... -
Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7
Ommundsen, Åse Marie (Barnelitterært forskningstidsskrift;4, Journal article; Peer reviewed, 2013)22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ... -
Seksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks "Verdas søtaste turist"
Barndon, Hanna (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker: På hvilken måte fremstilles seksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks roman Verdas søtaste turist (2014) og hvem er bokens impliserte leser? Forfatteren skriver om sex på en ærlig ... -
Å motivere til leselyst ved hjelp av den utfordrende bildeboka Morkels alfabet
Ferkingstad, Hilde Bauge (Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad et undervisningsopplegg med den utfordrende bildeboka Morkels alfabet (Hole, 2015) kan bidra til å øke lesemotivasjonen til elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for oppgaven ...