Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Lafton, Tove"
Now showing items 1-18 of 18
-
Aksjonsforskning og barns medvirkning med postmoderne blikk : Foucault og Derrida i barnehagen
Lafton, Tove (Master thesis, 2008)Gjennom poststrukturelle perspektiver har jeg jobbet med aksjonsforskning sammen med en personalgruppe jeg er daglig leder for. Aksjonsforskningen er bygget opp rundt gruppas refleksjoner og kritiske gransking av egen ... -
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
Lafton, Tove; Laski, Alona Krieken (UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Becoming clowns: How do digital technologies contribute to young children’s play?
Lafton, Tove (Contemporary Issues in Early Childhood;, Journal article; Peer reviewed, 2019-07-18)Research concerning play and technology is largely aimed at expanding the knowledge of what technological play may be and, to a lesser extent, examines what happens to children's play when it encounters digital tools. ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
Blådammen, Wenche (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Lafton, Tove; Andreasen, Kristina Johnsdatter (Chapter, 2024)In this chapter, we take a closer look at how the affordances of digital technology in children’s and young people’s everyday lives enable them to participate and take agency in a world that reaches outside the limitations ... -
Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review
Lafton, Tove; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila (Peer reviewed; Journal article, 2023)Children today experience digital engagement from a young age, and information and communication technology (ICT) use impacts how the family, seen as a social–relational structure or network of two or more people, communicates ... -
Constructing Learning Spaces - Knowledge Development in Work-Based Learning
Lafton, Tove; Furu, Anne (Higher Education, Skills and Work-based Learning;, Journal article; Peer reviewed, 2019-03-29)This article discusses how kindergarten, as a learning arena equal to a university college, creates learning spaces that engage or intervene in the professional learning of student teachers in early childhood education. ... -
Critical methodologies: early childhood research studies in Norway
Rhedding-Jones, Jeanette; Bjelkerud, Agnes Westgaard; Giæver, Katrine; Røkholt, Eline Grelland; Holten, Ingeborg Caroline Sæbøe; Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor; Pope, Liv Alice (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
A developmental view on digital vulnerability and agency of children under 10 years of age
Roth, Maria; Schmidt, Eva-Maria; Lafton, Tove; Kapella, Olaf; Barbuta, Alina (Chapter, 2024)The digital behaviour of children is influenced by vulnerabilities in their offline world, especially in their families and peer group. By analysing children’s interactions with digital technologies (DT) from a familial–ecological ... -
Digital literacy practices and pedagogical moments: Human and non-human intertwining in early childhood education
Lafton, Tove (Contemporary Issues in Early Childhood;16(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Various forms of digital devices have established themselves as resources within constructions of professional practices in early childhood education. This article is centred on the question of how we might rethink an ... -
Discourses and gender divides in children’s digital everyday lives
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch; Lafton, Tove (Chapter, 2024)In this qualitative study, we seek to contribute knowledge about how children talk about their digital everyday lives in peer groups and how boys and girls talk about it differently. The empirical material consists of ... -
Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen?
Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
Beer, Anniken Poulsson (Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
MØTER RUNDT NETTBRETT I BARNEHAGEN: et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i relasjoner og materialitet
Oterholm, Ulrika (Master thesis, 2014)Oppgaven er i hovedsak empiridrevet og omhandler et aksjonsforskningsprosjekt i en barnehage. Den tar utgangspunkt i barnehagens måte å organisere sitt pedagogiske arbeidet på. Barnehagen er inspirert av Reggio Emilia ... -
«Overveldet av forventinger» En gruppe barnehagelæreres tanker, meninger og erfaringer med stillingen som pedagogisk leder i dagens barnehage
Havn, Helene (Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er den pedagogiske lederrollen i dagens barnehage. Gjennom fokusgrupper som metode undersøkes en gruppe pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer rundt det å være pedagogisk leder ... -
Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway
Lafton, Tove; Janniche Elisabeth Broch, Wilhelmsen; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Peer reviewed; Journal article, 2024)Because children are introduced to digital technology at an early age, their digital skills are influenced by digital learning and well- being in everyday life. This article examines how family values may influence ... -
String figuring toy pedagogy in kindergartens through sticky photos
Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor (Peer reviewed; Journal article, 2025)In this article, we introduce a relational approach to toy pedagogy. A narrative and three photographs from field studies in kindergartens function as sticky knots. By following Haraway and her philosophical explorations ... -
Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass
Lafton, Tove; Furu, Anne (Nordisk barnehageforskning;Årg 18, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen retter fokus mot begrepet erfaringslæring, for å undersøke studenters læringsutbytte i spenningsfeltet mellom teoretisk undervisning og praksis. Utdrag fra fokusgruppesamtaler, valgt ut gjennom tematisk analyse, ...