Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Laake, Signe"
Now showing items 1-7 of 7
-
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
Ingebrigtsen, Astrid (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
Schei, Morten (Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
Berge, Tobias Govertsen (Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
Jenssen, Mathea; Kalnæs, Emma (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Nabospråk i norskfaget: en kartlegging av norsklærebøker og lærererfaringer
Kristensen, Cecilie (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan emnet nabospråk blir behandlet i dagens norskfag og skole. Det har blitt undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av fire norsklærebøker for ungdomstrinnet, ... -
Representasjon av flerspråklighet i tre lærebøker som brukes på ungdomstrinnet
Karlsen, Marte Sørlie (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre lærebøker, som brukes i norskfaget på ungdomstrinnet, framstiller flerspråklighet i sine språkkapitler etter innføringen av LK20. Norge har i lang tid vært en ... -
Syntaktisk utvikling hos andrespråkselever fra 3. til 4. trinn
Johnsrud, Hedda (Master thesis, 2024)Den norske skolen er i dag preget av et mangfold av elever med norsk som andrespråk. Disse elevene går gjennom flere utviklingsfaser på veien mot målspråket norsk. Læreren spiller en viktig rolle for elevenes språkutvikling, ...