Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Østrem, Solveig"
-
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
Gulbrandsen, Anne-Mette (Master thesis, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Barns uenigheter med hverandre
Horne, Kristoffer (Master thesis, 2021)Dette prosjektet fokuserte på barns uenigheter og konflikter med hverandre i en norsk barnehage. Hvordan kommer barns perspektiver til uttrykk i situasjoner der er uenige med hverandre? Og hvilke vilkår ser ut til å ha ... -
En studie med et historisk perspektiv på barnehagen som en del av utdanningsforløpet. En kvalitativ analyse av offentlige dokumenter
Lier, Jenny Pauline Hoås (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven tar jeg opp tema og problemstilling som omhandler oppfatninger omkring utdanning i barnehagen i et historisk perspektiv, med fokus på endringer i forståelsen av barnehagen som en del av utdanningsforløpet. ... -
Hva skjedde med pedagogikken våren 2020? En studie om barnehagelærerens faglighet,barnefellesskapets plass og barns opplevelse av å ha det bra i barnehagen
Wøien, Aina (Master thesis, 2022)Mål: Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å sette søkelys på barnehagelærerens faglighet, barnefellesskapet og lekens plass i barnehagen. Oppgaven retter også et tydelig blikk mot barnas opplevelse av å ha det bra i ... -
Hva slags barnehage forskning skal vi ha? En kvalitativ studie av hvordan politiske føringer kan påvirke barnehageforskningen og barnehagens innhold
Halvorsen, Stina (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om barnehageforskning og råderommet i barnehagen. Jeg har sett nærmere på hva politiske dokumenter sier om barnehageforskning og om de kan påvirke barnehagens innhold. Masteroppgaven har to ... -
Hvordan forstår pedagogiske ledere sammenhengen mellom veiledning av medarbeidere og utvikling av prosesskvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen? En kvalitativ studie
Stensby, Laila (Master thesis, 2022)Kunnskapsdepartementet definerer barnehagen som en lærende organisasjon. I gjeldene lovverk og styringsdokument, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017), står det at alle ansatte skal ... -
Målt og sjekka. En studie av barnehagelæreres erfaringer med og synspunkter på CLASS som kvalitetsverktøy
Nyrén, Aina Tryggan (Master thesis, 2023)CLASS (Classroom Assessment Scoring System) er et standardisert verktøy for å måle prosesskvalitet i relasjonen mellom ansatte og barn i barnehager og skoler, og benyttes ofte i forskning. CLASS brukes i tillegg som ... -
Mönster i leken
Björkesjö, Marcus (Master thesis, 2022)Med utgångspunkt i fenomenologien ser jag i denna studie på hur dom yngsta barnen i barnehagen samhandlar matematiskt. Studien baserar sig på empiri hämtat från videoobservation. Studien visar att barn använder sig av ... -
Å ivareta barn og barndommen - En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen
Svendsen, Monika (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven satte søkelys på ivaretagelsen av barn og barnets rett til vern av barndommen. Hvordan kommer intensjonen om å ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen til uttrykk gjennom føringer for ...