Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Hægeland, Toril"
Now showing items 1-4 of 4
-
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
Gehrken, Pia Uhre (Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
Fra maur til kjemper: en teoretisk studie av barns muligheter for utøvelse av aktørskap i begynneropplæringen gjennom tekstskaping i lek og drama
Petersen, Anette (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å kunne bidra til økt bevissthet og kunnskap om hva barns aktørskap kan innebære og hvordan man kan fremme økt aktørskap i skolens begynneropplæring gjennom meningsfull tekstskaping i ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
Onstad, Ingvild; Lynum, Lise-Merethe (Master thesis, 2023)Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
Karlsen, Terese (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ...