Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2224-2243 av 2366
-
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ... -
Virtual reality in astronomy education: reflecting on design principles through a dialogue between researchers and practitioners
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Virtual reality (VR) technologies have the potential to transform astronomy education practices profoundly: new forms of visual representations, perceptual engagement and embodied participation promise authentic learning ... -
Virtual welding: A didactic perspective
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century /, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-09)This research was conducted as part of a Technical and Vocational Education and Training (TVET) programme in Technical and Industrial Production and is a collaboration between Aas upper secondary school in Akershus and the ... -
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ... -
Visual dialogue: A drawn conversation about the city of Fez
(Synnyt/Origins. Finnish Studies in Art;2, Journal article; Peer reviewed, 2017)The visual essay with moving images, see the link below to the video “Visual Dialogue Fez”, is an invitation to the viewer to approach the urban experience given by the female participant of this project. She narrates and ... -
Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Second language (L2) learners are a heterogeneous group. Their L2 skills are highly varied due to internal factors (e.g. cognitive development) and external factors (e.g. cultural and linguistic contexts). As ... -
Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech
(Frontiers in Psychology;July 2021 | Volume 12 | Article 688002, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-19)In this paper, we investigate a prosodic-phonetic feature in child-directed speech within a dynamic, complex, interactive theoretical framework. We focus on vocalic intrusions, commonly occurring in Norwegian word initial ... -
Vocational pedagogy approaches for the improvement of teaching and learning in formal vocational education in Uganda: a case study at Kyambogo University
(MAYP;2011, Master thesis, 2011)The purpose of the project was to experiment the vocational pedagogy approaches of teaching and learning vocational disciplines on technical teacher trainees, with a target of enticing them to later adopt these approaches ... -
Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet
(Småskrift, Working paper, 2007)Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
The vulnerability of the girls to HIV/AIDS in conflicts : examining factors that increase girls vulnerability to HIV/AIDS in Darfur conflict - South Darfur
(Master thesis, 2011)Sudan region of Darfur has been experiencing an internal war which has caused hundreds of thousands of deaths and displaced millions of the civilian population. The purpose of this study is to examine factors that increase ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Vurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolen
(Acta Didactica Norge;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Vurdering av andrespråkselevers språkkompetanse og språkutvikling er en sentral del av læreres arbeid, og forskning har vist at dette er en utfordring for skolene. Det er stor variasjon i vurderingsformer, og skolene mangler ... -
Vurdering av elevers læring gjennom utforskende arbeidsmåter - En kvalitativ studie av et utvalg læreres tanker om hva elever kan lære gjennom utforskende arbeidsmåter, og hvordan denne læringen vurderes
(Master thesis, 2023)Utforskning er noe som har fått en sentral plass i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. I fagplanene for 1. – 10. trinn er verbet «utforske» det verbet som nevnes flest ganger. I Læreplanen for naturfag står det at ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse
(FoU i Praksis; 2009, Chapter; Peer reviewed, 2010)”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig ... -
Vurdering for yrkesrelevant opplæring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ...