Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1532-1551 of 2364
-
Negativ tetthetsavhengighet mellom de skalløse snegleslektene Limax og Arion
(Fauna;Vol. 63 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Aggressiviteten og jaktadferden til stor kjølsnegl (Limax maximus; også kalt boakjølsnegl, leopardsnegl, boasnegl, kjellersnegl) og dens effekt på den invaderende arten brunskogsnegl Arion sp., (statusen til dette taksonet ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
Nettmobbing blant gutter og jenter - Et innblikk i gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett
(Master thesis, 2016)Med problemstillingen ”Nettmobbing og kjønn- En undersøkelse om gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett” søker jeg å finne svar på om jenter og gutter opplever nettmobbing forskjellig? Er det noen forskjell ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
«Nettvett betyr at man har vett på nett» En kvalitativ undersøkelse om elevers opplevelser, oppfatninger og ønsker rundt undervisning i digital dømmekraft på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen kan skape en lærerik og motiverende undervisning om digital dømmekraft fra elevenes perspektiv, mer spesifikt hvilke metoder og temaer som utpeker seg som viktige. Jeg ser ... -
Newly Arrived Migrant Women’s Experience of Maternity Health Information: A Face-to-Face Questionnaire Study in Norway
(International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH);Volume 18 / Issue 14, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-15)Limited understanding of health information may contribute to an increased risk of adverse maternal outcomes among migrant women. We explored factors associated with migrant women’s understanding of the information provided ... -
Newly qualified teachers' professional digital competence: implications for teacher education
(European Journal of Teacher Education;Volume 41 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2017-12-20)The professional digital competence (PDC) of teachers is of growing importance in classrooms, now that digital resources and digital media are becoming important parts of teachers’ everyday practice. This study explores ... -
Newly qualified teachers’ understandings of research-based teacher education practices in Finland and Norway
(Scandinavian Journal of Educational Research;, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)This study examines newly qualified teachers’ (NQTs) understandings of research-based teacher education practices by looking at two cases in Finland and Norway. The NQTs were interviewed after they had finished their ... -
Nietzsche’s eternal return and the Question of hope
(Studia Theologica - Nordic Journal of Theology;Volume 74, 2020 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-06-04)This article discusses Nietzsche’s notion of eternal return of the same with regard to its impact on central discussions of Jewish-Christian notions of hope and redemption within modern intellectual history. It attends ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
(Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ... -
«Noen er humoristiske og rørende, mens andre er irrelevante og kleine». Ungdom sine vurderingar av fire diktsamlingar skrivne for ungdom
(Norsklæreren;, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-04)Det finst i dag ei rekke prisar som synleggjer litteratur skriven for ungdom. Kåringar som Brageprisen, Kritikerprisen og prisane hjå Nordisk råd og Kulturdepartementet er med på å auke status og bidrar til å anerkjenne ... -
«Noen ganger er de litt bråkete» - En kvalitativ studie om svært aktive elevers opplevelse av egen skolelivskvalitet
(Master thesis, 2020)Bakgrunn for valg av tema: Det er lett å høre dem som skriker. De svært aktive barna har gjennom min oppvekst og lærerkarriere fanget min interesse. Spørsmålet om hva som gjør at de er så aktive, og hvordan det må oppleves ... -
«Noe» med de yngste - En undersøkelse av pedagogisk innhold og planlagte aktiviteter med barn under tre år
(Master thesis, 2017)The aim of this master thesis is to study what planned activities group leaders in kindergartens report to carry out with children under the age of three. Group leaders are qualified ECEC teachers with the pedagogical ... -
Non-defectivity of Grassmann bundles over a curve
(Peer reviewed; Journal article, 2016-06-08)Let Gr(2, E) be the Grassmann bundle of two-planes associated to a general bundle E over a curve X. We prove that an embedding of Gr(2, E) by a certain twist of the relative Plücker map is not secant defective. This yields ... -
Nonemptiness and smoothness of twisted Brill-Noether loci
(Annali di Matematica Pura ed Applicata; 200 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-25)Let V be a vector bundle over a smooth curve C. In this paper, we study twisted Brill– Noether loci parametrising stable bundles E of rank n and degree e with the property that h0(C, V ⊗ E) ≥ k. We prove that, under ...