Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1375-1394 of 2367
-
Læringsbetingelser for elever i matematikkvansker under koronapandemien - En kvalitativ studie om elevers læringsbetingelser under perioder digital avstandsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om lærerperspektivet på digital avstandsundervisning under koronapandemien, og setter søkelys på elever i matematikkvansker. Gjennom studien får vi et innblikk i hva syv ungdomsskolelærere har opplevd ... -
Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier
(Norskkæraren;3-2018, 42. årgang, Journal article; Peer reviewed, 2018)I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, ... -
Læringsglede i bygg og anleggsfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ... -
Læringsmiljø og romanlesing på elektrofag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg et utvalg av gutter på elektrofag som blir bedt om å lese to romaner og prate om handlingen i bøkene underveis i lesingen. Sammen med elevene leser også norsklærerne og yrkesfaglærerne de ... -
Lærling og Elev: Vekslingsmodell innen Service og Samferdsel
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne studien er forsøket med vekslingsmodeller for Service og samferdsel, som er gjennomført i Østfold. Studien går på hvordan to aktivitetssystemer kan føyes sammen til en grensekryssende organisasjon ... -
Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ... -
Lærlingordningen i offentlig sektor, og rekruttering av lærlinger til helsearbeiderfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Rapporten dokumenterer undersøkelser knyttet til behovet for rekruttering av helsefagarbeidere, og inntak av lærlinger i offentlig sektor. Masterprosjektet er basert på analyser av data fra en spørreundersøkelse, to ... -
Makerspace activities in a school setting: Top-down and bottom-up approaches for teachers to leverage pupils' making in science education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article addresses the opportunities and challenges of turning a science, technology, engineering, and mathematics (STEM) classroom into a makerspace for hands-on experimentation with digital tools and materials in ... -
Making children-inspired playgrounds everywhere: A case study of the creation of the playground using recycled materials at Kampala School for Physically Handicapped, Uganda
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Fred Rogers said that: Play gives children to practice what they are learning As an art educator and playground artist, I believe all children deserve safe places to place and learn. It might seem like play is free in ... -
Making decisions about attainment grouping in mathematics: teacher agency and autonomy in Norway
(Research Papers in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Grouping by attainment is a relatively new and contested practice in Norway, where strong historical discourses of heterogeneous education are under pressure from international test comparisons, particularly in mathematics. ... -
Making kin with plastic through aesthetic experimentation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Recent scholarship in childhood studies has raised concerns about humancentric, singular discourses regarding human-plastic relations. As a result, questions of how to develop new forms of learning with materials in ... -
Making Sense Across Levels in Local School Governance: Dialogue Meetings between a Superintendent and Subordinated School Leaders
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol 2 No 2-3 (2018): Special Issue: Leading and organizing the education for citizenship of the world, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-17)Dialogues and relations between interdependent leaders working at different hierarchical levels within a given school governance system are crucial for developing shared understandings which are seen as a prerequisite for ... -
Making Sense of Sustainable Development
(Chapter; Peer reviewed, 2020)In this chapter, we share results on student teachers’ experiences as participants in a Storyline on sustainable living. The aims of this Storyline project were twofold: firstly, to enhance the participants’ understanding ... -
Making “Cuts” with a Holstein Cow in Early Childhood Education and Care: The Joys of Representation
(Journal of Childhood Studies;Vol. 45 No. 2 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-07-14)This article explores children’s play with representations of animals, specifically the Holstein cow, as noninnocent care practices in the context of early childhood education and care environments. We use Barad’s relational ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-10-07)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Makten i det lange 20. århundret: Enhet eller flerhet
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner
(Uniped: Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk;Årgang 42, nr. 3, Journal article; Peer reviewed, 2019)Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Med utgangspunkt i ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ... -
”Man leker når man leker” Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
”Man leker når man leker”: Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ...