Yrkesretting av matematikkundervisningen
Abstract
Studien er en undersøkelse om yrkesretting av matematikkundervisningen i fellesfaget matematikk på yrkesfaglig studieprogram.
Undersøkelsen ble foretatt som en spørreundersøkelse blant programfaglærere som går på videreutdanning på YFL ved HiOA. Metodetriangulering er sikret gjennom intervju av tre av respondentene. Metodisk er studien basert på en kombinasjon av en kvantitativ og kvalitativ undersøkelse. Spørreundersøkelsen hadde både åpne og lukkede spørsmål.
Benyttet teorien har et historisk perspektiv før og etter Reform 94. Jeg forholder meg også til dokumentanalyse av forskrifter og planer og pedagogisk praksis.
Funnene i studien viser at yrkesrettingen av undervisningen i fellesfaget i matematikk ikke har endret seg noe særlig etter forskriftsendringen fra 2010 om at fellesfag ved yrkesfaglig studieprogram skal ha relevans i forhold til programfag og yrkesutøvelse.
Ved de skolene de yrkesretting av fellesfaget matematikk lykkes, ser det ut til at dette skjer på tross av mangel på planer, lav prioritering og oppfølging på den enkelte skole. Ved de skolene det ikke yrkesrettes påpeker programfaglærerne mangel på samarbeid med fellesfaglærerne. Det er her lite relevans mellom matematikkundervisningen, programfag og yrkesutøvelse.
Flere av programfaglærerne påpeker nytten av yrkesretting for elevene.
Det er bred oppfatning av at en relevant matematikkundervisning knyttet til yrkesfag, yrkesutøvelse og fremtidig yrke kan ha stor betydning for elevenes opplevelse av en meningsfylt matematikkundervisning og at dette kan medføre at elevene lærer mer, fullfører og består sin videregående utdanning
Description
Master i yrkespedagogikk