Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap : kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1150Utgivelsesdato
2011-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [433]
Originalversjon
Kostøl, A K. & Mausethagen, S. (2011). Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap : kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer. Paideia, 1 (2), 38-48Sammendrag
Denne artikkelen presenterer og diskuterer kontekstuelle forhold i klasserom med
henholdsvis store og små kjennetegn på atferdsproblemer. Ut fra en stor undersøkelse
ble tre skoler med lite atferdsproblemer og tre skoler med større adferdsproblemer
valgt ut for nærmere kvalitative studier. Gjennom klasseromsobservasjon og intervju
utforsker vi forskjeller og likheter i undervisningspraksis mellom disse gruppene av
skoler. Artikkelen presenterer funn fra analyser og drøfter videre hva som kan betegnes
som kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserommene på de seks skolene. Som
tidligere forskning også har vist, er klasseledelse og gode relasjoner til elevene viktig for
å begrense omfanget av atferdsproblemer. Studien viser imidlertid også at måten
undervisningen blir organisert på og hvilke arbeidsmåter som blir valgt påvirker både
elevens atferd, motivasjon og arbeidsinnsats. Dette er mindre vektlagt i tidligere
forskning.