Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne?
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1024Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Vinje, E. (2011). Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne? FORMakademisk, 4 (2), 69-94.Sammendrag
Denne artikkelen presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført
blant lærere i Oslo-skolen høsten 2010. Undersøkelsen tok sikte på å finne lærernes
preferanser knyttet til skolearkitektur, samt å finne lærernes oppfattelse av relasjonene
mellom skolearkitektur og mulighetene for utøvelse av viktige lærerkompetanser. Undersøkelsen viste at lærere som jobbet ved tradisjonelle klasseromsskoler, i klart større grad enn
kollegaene fra baseskoler, oppga at de fysiske rammene ved skolen de jobbet på ga gode
forutsetninger for mulighetene for utøvelse av viktige lærerkompetanser. Et klart flertall av
lærerne i undersøkelsen ønsket at nye skoleanlegg ble bygget ut fra en tradisjonell modell
med et fast klasserom til en fast elevgruppe. Dette var også tilfellet blant de lærerne i utvalget
som jobbet i baseskoler. Undersøkelsen er den første som kartlegger relasjonene mellom
skolearkitektur, med baseskoler på den ene siden og tradisjonelle skoler på den andre siden,
og lærernes oppfattelse av mulighetene for utøvelse av viktige lærerkompetanser.