Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Os, Ellen"
Now showing items 1-20 of 22
-
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
Ødegården Aanstad, Camilla Helén (Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
Bergseth, Kristin (Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
Eliassen, Erik (Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ... -
Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager
Os, Ellen; Myrvold, Trine; Danielsen, Ole Andreas; Hernes, Leif; Winger, Nina (Samarbeidsrapport;, Research report, 2020-01)Prosjektet har undersøkt barnehagesektorens håndtering av koronapandemien. Rapporten har to hoveddeler. Del I viser resultater fra surveyer til kommunale barnehagesjefer og barnehagestyrere. I del II er det gjennomført ... -
Hvor blir det av mennene? En kvalitativ studie av hvorfor menn slutter i jobben som barnehagelærer – basert på intervjuer av et utvalg mannlige barnehagelærere som har sluttet
Alnæs, Sverre (Master thesis, 2022)Denne kvalitative masteroppgaven har som formål å undersøke ulike grunner til at mannlige barnehagelærere slutter i barnehagen. Oppgaven belyser et utvalg av mannlige barnehagelæreres subjektive beskrivelser av hvordan det ... -
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales
Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen; Baustad, Anne Grethe (Scandinavian Journal of Educational Research;Published online: 08 Jul 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-06)The core aspect within process quality is quality of interactions between caregivers and children. This article investigates six interaction skills of caregivers in ECEC groups for toddlers in Norway using the Caregiver ... -
Is self-control (or self-regulation) among children at three and five years of age associated with process quality in Norwegian ECEC?
Kjørven, Jørgen (Master thesis, 2022)In this study the association between process quality and the development of self-control among children from age 3 to age 5 in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) was investigated. Specifically, associations ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
Laumann, Lisa (Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
Laumann, Lisa (Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Koronapandemiens konsekvenser for barnehagesektoren – en oppfølgingsstudie
Myrvold, Trine Monica; Os, Ellen; Hernes, Leif; Winger, Nina (NIBR-rapport;2022:8, Research report, 2022-08)Rapporten formidler resultater fra en undersøkelse om korona-håndtering i barnehagesektoren, og er en oppfølging av et prosjekt gjennomført høsten 2020. Temaer som belyses er styringsdialogen mellom sentrale myndigheter, ... -
Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole
Myrvold, Trine Monika; Bjørnestad, Elisabeth; Dalland, Cecilie Pedersen; Hernes, Leif; Hølland, Silje; Os, Ellen; Winger, Nina (NIBR-rapport;2022:9, Research report, 2022-08)Rapporten formidler resultater fra en undersøkelse om korona-pandemiens betydning for barns forberedelser til overgang mellom barnehage og skole, og for barnas skolestart. Temaer som belyses er barnehagenes forberedelser ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
Baadstø, Vegar (Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
Liten, men god - Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Viken
Gulbrandsen, Lars; Os, Ellen (Research report, 2022-11)I rapporten presenteres resultater fra en undersøkelse av små, enkeltstående barnehagers kompetansebehov gjennomført av OsloMet i januar/februar 2021. Som små barnehager har vi definert den femteparten av barnehagene ... -
Målt og sjekka. En studie av barnehagelæreres erfaringer med og synspunkter på CLASS som kvalitetsverktøy
Nyrén, Aina Tryggan (Master thesis, 2023)CLASS (Classroom Assessment Scoring System) er et standardisert verktøy for å måle prosesskvalitet i relasjonen mellom ansatte og barn i barnehager og skoler, og benyttes ofte i forskning. CLASS brukes i tillegg som ... -
Mulighetenes barnehage. Kvalitet i Oslo kommunes barnehager
Hernes, Leif; Myrvold, Trine; Gulpinar, Tona; Os, Ellen; Winger, Nina; Zeiner, Hilde Hatleskog (Samarbeidsrapport;NIBR BLU, Research report, 2021-01)Prosjektet har undersøkt struktur- og prosesskvalitet i Oslos kommunale barnehager. Gjennom observasjoner og intervjuer i 21 barnegrupper i 14 barnehager i fem bydeler, belyses kvaliteten i samspill og lek, samtidig som ... -
Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups
Vist, Torill; Os, Ellen (Research Studies in Music Education;Article first published online March 27, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article presents results from a large-scale Norwegian study that examines the quality of early childhood education and care, using the research tool ITERS-R. Although ITERS-R consists of 39 items, this article focuses ... -
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
Norheim, Helga (Master thesis, 2014)Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ... -
Opportunities knock: Mediation of peer-relations during meal-time in toddler groups.
Os, Ellen (Nordisk barnehageforskning;6, Journal article, 2013)According to socio-cultural perspectives, adults are seen as mediators of cultural believes, values and practices. Qualitative analyses of teachers’ mediation of peer relations based on video-recordings in 9 toddler-groups ... -
Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen
Os, Ellen; Hernes, Leif (Research report, 2023)Våren 2021 fikk Oslo Metropolitan University (OsloMet – storbyuniversitetet) i samarbeid med Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Høgskolen i Østfold (HiØ) og Telemarksforskning (TF) i oppdrag ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
Gallefoss, Ingunn (Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ...