Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Løkke, Jon Arne"
Now showing items 1-16 of 16
-
Bruk av hurtiglesningsteknikker for å øke lesehastighet hos gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsevne
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Journal article; Peer reviewed, 2010)I artikkelen beskriver vi et tiltak for å øke lesehastigheten hos en 14 år gammel gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Hurtiglesingsteknikker med vekt på å utvide synsfeltet ble benyttet i korte ... -
Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign
Eldevik, Sigmund; Løkke, Jon Arne; Haugland, Silje; Tryggestad, Hege; Valmo, Astri; Aarlie, Hege (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2010)Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie ... -
En gjennomgang av tradisjonelle - og atferdsanalytiske prosedyrer for leseopplæring (artikkel 1)
Brandsar, Grethe (MALKS;2012, Master thesis, 2012)Internasjonale undersøkelser som PISA og PIRLS viser at norske elever ikke holder et tilfredsstillende nivå i lesing i forhold til land det er naturlig å sammenligne med. I USA er krav om evidensbaserte metoder implementert ... -
Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2008)Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par. Samlæring har vist seg effektivt i små ... -
Gjennomgang av evidensbasert leseopplæring med vekt på en atferdsanalytisk tilnærming, presisjonsopplæring ( artikkel 1)
Andersen, Anne Louise (MALKS;2012, Master thesis, 2012)Det er behov for økt kunnskap om lese- og skrivevansker, og hvilke tiltak som er mest effektive for å fremme tidlig leseutvikling. Norske elever er svake lesere sammenlignet med elever i våre naboland, viser internasjonale ... -
Inndeling av atferdsanalysen i subsystemer eller arbeidsområder
Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;39(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Atferdsanalyse som fagdisiplin, eller vitenskapelig system, kan inndeles i arbeidsområder eller subsystemer, som bør være gjensidig relaterte og avhengige for å utvikle hele systemet. Subsystemene er konseptuell atferdsanalyse, ... -
Kort rapport: Måling av sosial validitet i studier publisert i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Strømgren, Børge (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 1 (Sommer 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)Sosial validitet har lenge vært et sentralt evalueringsområde, og kan utgjøre en del av «anvendt» dimensjonen i anvendt atferdsanalyse. Sosial validitet handler om hva folk i omgivelsene synes om tiltaket. Sosial validitet ... -
Måleegenskaper ved en skala for sosial akseptabilitet. En pilotstudie
Strømgren, Børge; Løkke, Jon Arne; Orm, Stian (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 2 (Vinter 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)En vesentlig dimensjon ved anvendt atferdsanalyse er at tiltak skal være viktige for mottakeren og anerkjennes av relevante personer rundt; anvendt dimensjonen. En raffinering av dimensjonen førte til utvikling av begrepet ... -
Miljøet i atferdsanalyse
Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article, 2011)I denne nye spalten “Om begreper” analyseres miljøbegrepet. Stimuli utgjør miljøets struktur. Stimuli inngår i klasser på samme måte som responser. Selve begrepet “stimulus” kan få oss til å tenke på avgrensede ting og ... -
Notasjon av de grunnleggende termene og operasjonene i atferdsanalyse: et pedagogisk virkemiddel
Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;37(4), Journal article; Peer reviewed, 2010)De grunnleggende begrepene, termene, operasjonene eller måtene å arrangere miljøbetingelsene på, fremstilles i den atferdsanalytiske litteraturen med ulike forkortelser eller notasjoner. Notasjon med bokstaver og symboler ... -
Propositional Logic and Formal Codification of Behavioral Operations
Salthe, Gunnar; Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik (Behavior and Philosophy;41, Journal article; Peer reviewed, 2015)A formal symbolic language for behavioral operations is proposed, based on propositional logic. The system describes how an experiment changes an organism's physical environment. With few exceptions, the codification system ... -
Psychometric Properties of the Norwegian Acceptance and Action Questionnaire in a Non-clinical Sample
Strømgren, Børge; Løkke, Jon Arne; Orm, Stian (International Journal of Psychology and Psychological Therapy;Volume 21, number 2, Peer reviewed; Journal article, 2021)The Acceptance and Action Questionnaire second version (AAQ-II) is a widely used measure of experiential avoidance and has been translated into several languages. Previous examinations of the psychometric properties have ... -
Sosiale historier i et atferdsanalytiske tiltaksrepertoar eksemplifisert med en multippel basislinjedesign for øking av sosiale ferdigheter hos en elev med autisme
Lamache, Inger (MALKS;2013, Master thesis, 2013)Social storiesTM is an intervention package aimed at improving a wide range of skills associated with social adaption in children and adolescents with Autism Spectrum Disorders (ASD). Gray, the founder of Social storiesTM, ... -
Utforming av innendeltaker-design grafer i Microsoft Excel 2007
Strømgren, Børge; Løkke, Gunn; Olsen, Fie; Løkke, Jon Arne (Journal article, 2010)I artikkelen gis det beskrivelser av hvordan grafer for framstilling av innendeltaker tilba-ketrekkingsingsdesign (reversering), multielementdesign og multippel basislinjedesign kan konstrueres i Microsoft Excel 2007 for ... -
Visuelle analyser av data - er det greit å ikke vite alt?
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42, Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen omhandler problemstillinger knyttet til bruken av visuelle analyser av data fra linje-grafer. Visuelle analyser eller prosedyrer dreier seg om slutninger om tiltak har ført til effekt. Videre er visuelt baserte ... -
Vitenskapelige publikasjoner, idealet om systematisk empirisme og atferdsanalytiske tidsskrifter
Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;37(4), Journal article, 2010)Vitenskapelige artikler er drivhjulet i den systematiske utviklingen av empiriske vitenskaper som atferdsanalyse. Artiklene i vitenskapelige tidsskrifter skal tilfredsstille formelle og innholdsmessige kvalitetskrav – det ...