Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Arntzen, Erik"
Now showing items 1-20 of 122
-
Analyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstest
Westgård, Anne (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Stimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte relasjoner og emergente relasjoner. Det kan ... -
Analyzing conditions for recognizing pictures of family members in a patient with Alzheimer's disease
Antonsen, Anette Brogård; Arntzen, Erik (Behavioral Interventions;Volume 34, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018-11-30)In the present study, an 89‐year‐old woman with the neurocognitive disorder Alzheimer's disease participated. The purpose was to study recognition of the participant's relatives' faces with the use of sorting tests and ... -
Analyzing motivating functions of consumer behavior: Evidence from attention and neural responses to choices and consumption
Pawar, Sanchit; Fagerstrøm, Asle; Sigurdsson, Valdimar; Arntzen, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Anvendelse av Matching-to-Sample prosedyrer i etableringen av akademiske ferdigheter
Arntzen, Erik; Lian, Torunn; Halstadtrø, Lill-Beate (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Stimulusekvivalens har vært et sentralt forskningsområde innen atferdsanalyse i over 40 år. Selv om dette forskningsområdet i utgangspunktet rettet søkelyset mot praktiske problemstillinger, har mye av forskningen konsentrert ... -
Approaches to understanding of remembering
Åstad, Tonje Gellein (MALKS;2015, Master thesis, 2015)Article 1 gives an account of how cognitive psychology and behavior analysis understand and explain memory or remembering. Within behavior analysis, the most common procedure for studying remembering is matching-to-sample ... -
Aspekter ved forskning på stimulusklasser i og utenfor laboratoriet
Eilertsen, Jon Magnus; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Atferdsanalysen har vært kritisert for manglende evne til å redegjøre for atferd som ikke synes å være under kontroll av direkte forsterkning. Forskning på stimulusekvivalens har vist at ekvivalensklasser kan fungere som ... -
Atferdsanalytisk forskning på demens: fokus på hvordan betingete diskriminasjonsprosedyrer kan anvendes
Steingrimsdottir, Hanna S.; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Demens er en samling sykdommer som rammer omtrent 3% av befolkningen over 65 år. Av de som er 85 år eller eldre blir 20% diagnostisert med sykdommen. I denne artikkelen beskriver vi demens, samt hvordan man kartlegger om ... -
Atferdsmessige studier av demens: Effekten av ulike varianter av matching-to-sample prosedyrer
Arntzen, Erik; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn; Brogård-Antonsen, Anette (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)To eksperimenter ble gjort med en person med demens for å studere korrekt respondering som en funksjon av økende tidsforsinkelse mellom presentasjon av utvalgsstimulus og sammenligningsstimuli i ulike varianter av delayed ... -
Attending Behavior in Matching-to-Sample Procedures An Investigation of Variables Affecting Restrictive Stimulus Control and Eye Movements
Braaten, Live Fay (OsloMet Avhandling;2025 nr. 11, Doctoral thesis, 2025)This dissertation consists of three published studies that have an overarching objective to evaluate various environmental variables' effects on restrictive stimulus control and observing responses, which are behaviors ... -
Balanced difficulty task finder: an adaptive recommendation method for learning tasks based on the concept of state of flow
Yazidi, Anis; Abolpour Mofrad, Asieh; Goodwin, Morten; Hammer, Hugo Lewi; Arntzen, Erik (Cognitive Neurodynamics;14, Journal article; Peer reviewed, 2020-08-27)An adaptive task difficulty assignment method which we reckon as balanced difficulty task finder (BDTF) is proposed in this paper. The aim is to recommend tasks to a learner using a trade-off between skills of the learner and ... -
Begrepsdannelse : om betydningen av overtrening i etableringen av stimulusekvivalensklasser
Halvorsen, Lars Rune (Master thesis, 2010)Kognitiv psykologi og atferdsanalysens tilnærming til begreper og begrepsdannelse skiller seg av på viktige områder. Kognitiv psykologi har forskning og teoretisering om begreper som et sentralt arbeidsområde, og fokuset ... -
A behavior analytic account of social categorizatio
Strand, Rebekka (MALKS;2018, Master thesis, 2018)In the current article, social categorization was analyzed within the behavior analytic framework. Behavior analysis has been deemed unable to account for more complex behavior that seems to emerge without direct training. ... -
Behavioral studies of memory: conditional discrimination techniques
Strandbakken, Lars (MALKS;2014, Master thesis, 2014)A presentation of various conceptual problems and challenges in the field of memory research is presented in Article 1. After giving examples of approaches to the phenomenon by the disciplines of behavior analysis and ... -
Bruk av en morfingprosedyre i trening av ansiktsgjenkjenning hos en person med demens
Arntzen, Erik; Strandbakken, Lars; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)En forsinket matching-to-sample prosedyre ble brukt for å etablere klasser av stimuli bestående av "navn" (auditiv stimulus) (A), navn (tekst stimulus) (B) og bilde av ansikt (visuell stimulus) (C) relasjoner av ansatte i ... -
Bruk av hurtiglesningsteknikker for å øke lesehastighet hos gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsevne
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Journal article; Peer reviewed, 2010)I artikkelen beskriver vi et tiltak for å øke lesehastigheten hos en 14 år gammel gutt med kognitiv svikt og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Hurtiglesingsteknikker med vekt på å utvide synsfeltet ble benyttet i korte ... -
Bruk av Interteaching i undervisning: en gjennomgang av internasjonalt publiserte artikler (2014–2019)
Steingrimsdottir, Hanna Steinunn; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nr. 1, 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)Interteaching er en undervisningsteknikk som legger vekt på studentaktiv læring. Teknikken baserer seg på veldokumenterte atferdsanalytiske prinsipper. I et tidligere litteratursøk av Sturmey et al. (2015) identifiserte ... -
Bruk av sortering av stimuli som supplerende mål etter trening av betinget diskriminasjon og test av deriverte relasjoner.
Vold, Jørn Arve (MALKS;2017, Master thesis, 2017) -
Comparing a student active learning format to equivalence-based instruction
Augland, Hanne; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis (EJOBA);2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)The present study compared the effectiveness of a student active learning format (SALF) to equivalence-based instruction (EBI), in teaching behavior analytic terms. The EBI condition included matching-to-sample, and SALF ... -
Complex human behavior: Stimulus equivalence and eye-tracking
Sadeghi, Pedram (MALKS;2015, Master thesis, 2015)One of the approaches towards understanding complex human behavior from the behavior analytic position is the stimulus equivalence paradigm. Understanding of stimulus equivalence is of great importance both in regards of ... -
Complexity in concept formation
Braaten, Live Fay (MALKS;2013, Master thesis, 2013)Researches in behavior analysis have studied concept formation and symbolic behavior, especially within stimulus equivalence. This research has shown that novel responding of untrained relations can emerge, following ...