Show simple item record

dc.contributor.authorFauske, Laila Belinda
dc.date.accessioned2021-01-20T14:17:19Z
dc.date.accessioned2021-02-28T21:08:34Z
dc.date.available2021-01-20T14:17:19Z
dc.date.available2021-02-28T21:08:34Z
dc.date.issued2020-12-24
dc.identifier.citationFauske LB. Profesjonskunnskap: fag, forskning og praksiserfaring- perspektiv på lærerutdanning i design, kunst og håndverk. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2020;13(5):1-12en
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9777
dc.description.abstractRammeplan for 5-årig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag ble vedtatt juni 2020. For design, kunst og håndverk innebærer dette at 3-årig faglærerutdanning med master opphører. Lærerutdanningen skal være både forskningsbasert og vektlegge erfaringsbasert kunnskap. Eksempelvis utvides omfanget av undervisningspraksis. Endringen er utgangspunktet for denne artikkelen. Artikkelen tar opp det særegne ved profesjonskunnskap og divergensen mellom profesjonskunnskap og tradisjonelle vitenskapsfag. Divergensen drøftes på bakgrunn av en rapport fra 1974. Rapporten tar opp målsetting, organisering og studieinnhold for kommende hovedfag ved pedagogiske høgskoler, iverksatt fra 1976. Rapporten beskriver hvordan profesjonens særpreg skal gi retning til studiet. En liste over 10 ulike former for hovedfagsarbeid presenteres. Både eget kunstnerisk arbeid og læremiddelproduksjon ansees som relevante former for et hovedfagsarbeid. Denne artikkelen nærleser rapporten fra 1974 og argumenter for at drøftinger som føres der kan bidra til relevante diskusjoner, også ved innføringen av 5-årig lærerutdanning.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet- Storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 13, Nr 5
dc.rightsCreative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.subjectLærerutdanningeren
dc.subjectProfesjonskunnskaperen
dc.subjectForskningen
dc.subjectPraksiserfaringeren
dc.subjectYrkesutøvingen
dc.titleProfesjonskunnskap: fag, forskning og praksiserfaring- perspektiv på lærerutdanning i design, kunst og håndverken
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-20T14:17:19Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.2680
dc.identifier.cristin1875719
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) License