Blar i TKD - Master i Estetiske fag på forfatter "Lutnæs, Eva"
-
Business as Usual? - Hvordan kultivere økoliteracy i grunnskolefaget Kunst og håndverk og valgfaget Design og redesign?
Fallingen, Nina (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven tar for seg mulighetene grunnskolefaget Kunst og håndverk og valgfaget Design og redesign har for å inkludere økoliteracy i undervisningen. Økoliteracy kan beskrives som forståelsen for hvordan naturen ... -
En a/r/tografisk utforsking av deltagelse på Hvitsten Salong gjennom tre akter.
Waagbø, Maria Christine (MEST;2022, Master thesis, 2022)Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvordan kan seks a/r/tografiske renderinger gi verktøy til å utforske deltagelse på Hvitsten Salong og utvikling i rollene som kunstner, forsker-student og lærer? Den praktisk-estetiske ... -
Estetisk utforsking og refleksjon gjennom bruk av kunstnerstrategier
Eklund, Rønnaug Paulsen (MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen tar for seg hvordan kunstdelen i kunst og håndverksfaget kan romme mer enn kunst forstått som uttrykk for følelse og meninger, eller kun som et produkt med visse formalestetiske kvaliteter, skapt ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
Solli, Julie (MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Lærer, jeg er ferdig! Faglæreres tanker og praksis rundt elevers motivasjon og mening ved vurdering for læring i skolefaget Kunst og håndverk
Hassel, Raimo (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg Kunst og håndverkslæreres underveisvurdering og hvordan de ivaretar en elevers skapergnist i det de veileder. Jeg har gjort en casestudie av tre lærere og kartlagt deres posisjoneringer og ... -
«Sammen på nett» - En undersøkelse av tre Facebookgrupper for kunst og håndverkslærere
Røise, Susanne M. (Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne avhandlingen har vært et ønske om å belyse hvordan lærere i Kunst og håndverk benytter seg av faggrupper som er på Facebook. Målet med avhandlingen har vært å kartlegge stemmer fra gruppene og undersøke ... -
Skapergledens muligheter: Kunst- og håndverkslæreres forståelse og koblinger mot folkehelse og livsmestring
Blomberg, Emma (MEST;2020, Master thesis, 2020)Begrepet skaperglede aktualiseres i anledning at opplæringsloven og LK20 skal knyttes tettere sammen. Formålet med denne masteroppgaven er å understreke betydningen av skapende arbeid for mennesket. Avhandlingen tar for ... -
Teikning: hand og tanke. : ei undersøking av teikneundervisninga på faglærarutdanninga
Omtveit, Bibbi (Master thesis, 2011)Denne masteroppgåva har teikneundervisninga på den treårige faglærarutdanninga i formgiving, kunst og handverk som fokus. Målet med oppgåva er å bidra med refleksjon som kan ligge til grunn for å styrke studentar sin ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
Høiseth, Sondre Kvist (MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ... -
Vurderingskompetanse i faglærerutdanningen - vekselspill eller kokong?
Lutnæs, Eva (Master thesis, 2007)I denne masteroppgaven er fokuset lagt på utviklingen av studenters vurderingskompetanse gjennom den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Med utgangspunkt i en fagdidaktikkdefinisjon (Ongstad ...