Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på tittel
Viser treff 227-246 av 290
-
Sosiale ferdigheter: hvordan kan kontaktlærere og elever arbeide med sosiale ferdigheter i grunnskolen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This thesis is based upon our experience as contact teachers in elementary school. We register that an increasing number of pupils experience major challenges concerning the ability of cooperation being a part of a social ... -
Språklæring gjennom yrkesfaglig fordyping - Et aksjonsforskningsprosjekt i yrkesspråk.
(Master thesis, 2023)Elever i yrkesfag har praksis i bedrift gjennom faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Der får de mulighet til å spesialisere seg i et yrke eller i en bransje. I tillegg til å løse arbeidsoppgaver i bedriftene, lærer de seg ... -
Teachers educators perceptions of authentic assessment tasks in cooperative learning groups: trends and challenges
(ERMUN;2010, Master thesis, 2010)Nowadays, teachers are facing increasing demands in their work: dealing with diverse groups, supporting the learning process, taking into account the students needs, interacting with students parents …etc…These challenges ... -
Teknologi og design i grunnskolen
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Samfunnet forandrer seg stadig fortere og kunnskap om teknologi kreves i stadig større grad av privatpersoner og profesjonelle i alle yrker, nasjonalt og globalt. Behovet for opplæring og etterutdanning er økende. For å ... -
Teknologien som støtte for undervisning - pedagogisk mangfold og digitale ferdigheter for fremtiden
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette forskningsprosjektet er å rette fokus mot utvikling av læreres digitale kompetanse. Forsknings og utviklingsprosjektet er gjennomført på egen skole og basert på hermeneutiske prinsipper. Prosjektet dokumenterer ... -
Teknologiske arbeidsprosesser inn i grunnskolen, Lego RoboLab som pedagogisk verktøy
(MAYP;2007, Master thesis, 2007)Denne oppgaven dreier seg om å legge til rette for læringsverktøyet Lego RoboLab i grunnskolens opplæring innen teknologi, og undersøke om læringsverktøyet passer inn i lærernes arbeid med opplæring. Denne oppgaven har ... -
Teori og praksis hånd i hånd i helsearbeiderfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført på to sykehjem i Oslo i perioden 2010 – 2011. Prosjektets problemstilling: Hva kan veileder bidra med for å hjelpe lærlingen å koble teori og ... -
Tilpasset opplæring for elever som trenger ekstra tilrettelegging på helse- og oppvekstfag.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Adapted education for pupils who need extra facilitation in health- and youth development programs. Adapted education for pupils who need extra facilitation in health and youth development programs (HO: helse- og oppvekstfag) ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Tilrettelegging av fagspråkopplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Denne studien innen humaniora, utspiller seg i det yrkesfaglige utdanningsprogrammet for kjøretøy, ved avdelingen for Teknologi og industrifag. Flere av elevene som begynner på denne linjen er minoritetsspråklige, og har ... -
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ... -
Tilsyn av trafikklærers undervisning: «Hvordan erfarer trafikklærere tilsyn av undervisning, og hvordan kan tilsyn bidra til å øke lærerens undervisningskompetanse»?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Bakgrunnen for å skrive om tilsyn av trafikklærers undervisning er den store oppmerksomheten dette får både av trafikkskoler og i media. Tilsyn av undervisning er et tema som trafikklærere i Norge diskuterer daglig, og ... -
TIP elevers læring i bedriftpraksis
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er bruk av bedrifter som et ledd i fagopplæringen for TIP elever. Hensikten er å få økt innsikt i hvordan bedriftpraksis påvirker elevenes læring. Mitt ønske er at resultatene fra denne ... -
To læringsperspektiv i jazzdans: Fra formidlingspreget danseundervisning til prosessorientert læringsfokus
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Dette forskningsarbeidet er inspirert av pedagogisk aksjonsforskning, der vi ser kritisk på jazzdansdansens undervisningstradisjoner. Vi erfarer at disse preges av ensidig formidling, og at det er elevenes måloppnåelse ... -
To veier til utdanning av helsefagarbeidere - hvordan vektlegges kvalitet og kompetanse
(Master thesis, 2023)Det finnes i dag flere veier til å bli helsefagarbeider. I sin nåværende form oppsto helsearbeiderfaget med skolereformen «Kunnskapsløftet» i 2006, som en kombinasjon av fagene hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Det ble ... -
Trafikklærers valg for trafikksikkerhet
(Master thesis, 2023)Norsk trafikkopplæring baserer seg på en politisk overordnet visjon der det er moralsk og etisk uakseptabelt med drepte eller hardt skadde i forbindelse med trafikkulykker. Visjonen er implementert i Nasjonal transportplan ... -
Trafikklærerutdanningen
(Master thesis, 2023)Trafikklæreren har et spesielt viktig samfunnsoppdrag, grunnen til det er at trafikkulykker er et alvorlig problem, både i Norge, Europa og resten av verden. Ulykkene rammer uventet, hardt og ofte vilkårlig, og de rammer ... -
Trafikkprosjektet : Implementering av trafikkundervisning i grunnskolen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og til tross for sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i Norge, gjelder dette ikke for ungdom. På landsbasis skjer 35 % av alle fotgjengerulykkene i mørket. Av alle ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Tømrerlærlinger og yrkesstolthet
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ...