Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Aksjonsforskning"
Viser treff 41-57 av 57
-
Prosjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalg
(Master thesis, 2010)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Samfunnsrelevant og meningsfull opplæring i faget prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2010)Dette masterprosjektet startet på bakgrunn av at vi ønsket å forbedre nåværende praksis i faget prosjekt til fordypning Vg2 frisør. Avdelingen og elevene på skolen hvor prosjektet skulle gjennomføres, ønsket endring av ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ... -
Skolemedisin mot praksissjokk: veiledning av nyutdannede lærere
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Aksjonsforskning er gjennomført ved en videregående skole som har satt fokus på veiledning av nyutdannede lærere. Problemstillingen er: Hvordan utvikle et tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved egen skole? Jeg har ... -
Skriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser: Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedagogiske tiltaksplaner.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Den handler om hvordan yrkesfaglæreren i Vg3 Helsearbeiderfag kan legge til rette for relevant undervisning og erfaringslæring gjennom skriving av pedagogiske ... -
Teknologien som støtte for undervisning - pedagogisk mangfold og digitale ferdigheter for fremtiden
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette forskningsprosjektet er å rette fokus mot utvikling av læreres digitale kompetanse. Forsknings og utviklingsprosjektet er gjennomført på egen skole og basert på hermeneutiske prinsipper. Prosjektet dokumenterer ... -
Trafikkprosjektet : Implementering av trafikkundervisning i grunnskolen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og til tross for sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i Norge, gjelder dette ikke for ungdom. På landsbasis skjer 35 % av alle fotgjengerulykkene i mørket. Av alle ... -
Unconventional material practice in art education at Kyambogo University: Encouraging student teachers to embrace innovative approaches towards studio practice
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out under a purpose; to carry out studio experimentation with selected unconventional media from environment to create designs and positively empower learners towards innovative studio practice. It ... -
Uteskole og læring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Akershus og Oslo og handler om å planlegge, prøve ut og vurdere tverrfaglige opplegg på uteskole. Utgangspunktet for oppgaven var å knytte gode pedagogiske opplegg til ... -
Videregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Working with Farmers in Upper Nile State, South Sudan for farmers to adopt Multi-cropping practice in Nakdiar and Doleep Payams
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Thesis is presenting an action research carried out and conducted in the Republic of South Sudan in 2011. It tried to interrogate and investigate mono-cropping practices by farmers in South Sudan and Upper Nile ... -
Working with teachers and students at secondary school level to enhance better learning of agriculture through project based learning approach: an action research at Nabiswa Secondary school, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Study is an Action research approach on Project based learning as a development project at Nabiswa secondary school in Uganda, with fellow teachers and students of Agriculture. It was aimed at improving my practice ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ... -
Yrkesrelevant opplæring på Vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag, gjennom tverrfaglige mappeoppgaver - Et aksjonsforsknings prosjekt fra Strømmen videregående skole
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved Strømmen videregående skole og høyskolen i Akershus. Bakgrunnen for prosjektet var at det var vanlig med mange oppgaver ... -
Yrkesretting av matematikk
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Vocation of common core subjects in primary and secondary education is a current topic in schools today, as are the focus on mathematical knowledge among the pupils. In this paper I am highlighting a combination of both ...