Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Author "Helsvig, Kim Gunnar"
Now showing items 1-3 of 3
-
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
Hovland, Mats (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Skolens demokratimandat - i spenningsfeltet mellom legitimering og problematisering
Andenæs, Eirill (Master thesis, 2020)Denne oppgavens hovedanliggende er å drøfte det potensielle paradokset i skolens demokratiopplæring som omhandler legitimering og problematisering. På den ene siden skal skolen legitimere den demokratiske samfunnsordenen, ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
Grøtberg, Henriette Ødegård (Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ...