Blar i SAM - Master i Bibliotek- og informasjonsvitenskap på tittel
Viser treff 98-117 av 158
-
Learning to rank i folkebibliotek
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som mål å skape rangeringsmodeller via metoden Learning to Rank, og den vil undersøke hvordan de kan bidra til å forbedre rangeringen av dokumenter i trefflista i folkebibliotekkatalogen. Learning to ... -
Lesemotivasjon og lesestimulering Korleis nå den enkelte lesar
(Master thesis, 2022)Lesestimulerande prosjekt i skulen har beviseleg positiv effekt i prosjektperioden, men langtidseffekten er det ikkje like lett å sjå. Dette er eit forsøk på å kunne sei noko om desse langtidseffektane. Med utgangspunkt i ... -
Lesersørvis og folkebibliotekenes litteraturformidling
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg formidlingsmetodikken Lesersørvis. Til tross for en økende utbredelse og interesse i praksisfeltet, ser det ut til å ha vært laber interesse for metodikken i akademia og på bibliotekarutdanningen. ... -
Lesing ”live” - Møter mellom ungdom og litteratur
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar sikte på å finne sammenhenger mellom lesing og helse. Ved bruk av høytlesing og samtale i to ungdomsgrupper letes det etter positive helseeffekter gjennom å se på selve leseprosessen og på ... -
Litteraturlesing i videregående skole og elevers holdning til lesing Lesing i skolen i et skolebibliotekperspektiv
(Master thesis, 2023)The purpose of this study has been to look at connections between literature reading in upper secondary school and pupils' attitudes towards reading from a school library perspective. The study's problem is: Reading ... -
Litteratursiden.no: en offentlig formidlingsarena for bibliotekarer?
(Master thesis, 2009)Våren 2008 lanserte ABM-utvikling prosjektet Litteratursiden.no. Prosjektet har et 5-års perspektiv og skal etter planen være fullendt i 2012. Målet med Litteratursiden.no er å etablere en nasjonal tjeneste for litteratur ... -
Litteratursyn og litterære verdier i bibliotek og bibliotekarblogger
(Master thesis, 2013) -
Læreres informasjonskompetanse - Erfaringer med informasjonsinnhenting og læring i arbeid og studier
(Master thesis, 2017)Jeg har gjennom denne oppgaven forsøkt å finne noen mulige svar på hva lærere i grunn- og videregående skole gjør for å lære og å videreutvikle sin kompetanse både i jobb og i studier. Fokuset har vært på hvordan de ... -
Mapping med mening - Utfordringer ved mapping av indekseringsspråk
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven forsøkes det å identifisere generelle kategorier av utfordringer ved mapping av indekseringsspråk. I en todelt metode ble først dokumenter fra fire tidligere mappingprosjekter analysert og sju forskjellige ... -
Mapping the TORCH Ontology to Schema.org
(Master thesis, 2015)Schema.org is an ontology supported by the biggest search engines, which allows to add structured semantic markup to the HTML of web pages. This kind of markup is fairly easy to implement and has become popular among web ... -
Mellom forankring og forandring - en kvalitativ undersøkelse av holdninger og verdisyn hos ansatte ved Drammensbiblioteket
(Master thesis, 2007)Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke tanker og holdninger ansatte og ledere ved biblioteket til Høgskolen i Buskerud, avd. Drammen og Drammen folkebibliotek hadde i fasen før sammenslåingen til det nye Drammensbiblioteket. ... -
Mellom incentiv og individ – leders bruk og holdninger til publiseringsindikatoren : Studie av holdninger til og bruk av publiseringsindikatoren på individnivå ved OsloMet – storbyuniversitetet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan mellomledere bruker publiseringsindikatoren på individnivå og hvilke holdninger de har til en slik praksis. Casestudien tar for seg OsloMet, hvor jeg har gjennomført en dokumentanalyse ... -
Mellom stedet og nettet : bibliotekpolitikk i en brytningstid En sammenligning av virksomhetsperspektivet i norsk og dansk bibliotekstrategi for det 21. århundre
(Master thesis, 2008)Biblioteket står på terskelen til en ny tid; det digitale Kunnskapssamfunnet ligger foran oss, med sine nye teknologiske utfordringer, nye kunnskapsmarkeder og ikke minst nye brukermønstre. Etter å ha hatt en tilnærmet ... -
Mellom viten og vilje: En vurdering av Auresamlingen
(MBIB;2021, Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg foretatt en vurdering av Auresamlingens betydning og verdi. Auresamlingen er en historisk samling av bøker og skrifter på nynorsk og norske dialekter samlet av Anton Aure (1884-1924). Samlingen ble ... -
MOOC og fagbibliotek – En komparativ casestudie av fagbibliotekets rolle i utviklingen av MOOC på høgskoler og universiteter
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven gjøres det en komparativ casestudie der fagansvarlige for fire ulike MOOCer (Massive Open Online Courses), teknisk støtte og bibliotekledere ved fire norske utdanningsinstitusjoner blir intervjuet om ... -
Mot en hybrid arbeidshverdag. En studie av ansattes opplevelse av informasjonspraksiser i endring
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven, er å belyse hvordan ansatte opplever at endringsprosesser og overgangen til en hybrid arbeidsmodell har påvirket deres felles informasjonspraksis. Den omfattende omveltningen av praksis ... -
Motiverende design for nettgenerasjonen
(Master thesis, 2012)Bibliotek har ofte mange gode tjenester for publikum på sine nettsider. Men finner brukerne fram til disse tjenestene når de har bruk for dem? Denne studien ser på hvor unge bibliotekbrukere under utdanning har problem ... -
Mottaking av nabolandslitteratur : ei undersøking av bokmeldingar av finsk litteratur i Noreg og norsk litteratur i Finland utgjeven i 2009
(Master thesis, 2011)Undersøkinga analyserer 29 norske bokmeldingar av tre finske romanar og 26 finske bokmeldingar av tre norske romanar frå 2009. Formålet er å finne ut korleis litteraturen blir verdsett og forstått, kva meldarane grunngjev ... -
Museet som portvokter eller "spørrer": Praksiser for brukermedvirkning på DigitaltMuseum og Minner
(Master thesis, 2019)forstått og implementert, og i hvilken grad praksisene medfører endringer for museene som kunnskapsinstitusjoner. Gjennom kvalitative intervjuer med ulike aktører i sektoren belyses problemstillingen fra ulike perspektiver. ... -
Norsk helsepersonells valg av kilder når de søker faglig informasjon - En undersøkelse basert på Helsebibliotekets brukere
(Master thesis, 2015)I alt 1291 leger, sykepleiere og farmasøyter svarte på en spørreundersøkelse om informasjonsvaner og foretrukne informasjonskilder. Svarene ble sammenliknet med resultatene av tidligere forskning. Alle respondentene hadde ...