Mellom forankring og forandring - en kvalitativ undersøkelse av holdninger og verdisyn hos ansatte ved Drammensbiblioteket
Master thesis
Lunndal, clara a. hagtvedt
View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Denne undersøkelsen ser nærmere på hvilke tanker og holdninger ansatte og ledere ved
biblioteket til Høgskolen i Buskerud, avd. Drammen og Drammen folkebibliotek hadde i
fasen før sammenslåingen til det nye Drammensbiblioteket. Undersøkelsen identifiserer
ulikheter i forhold til identiteter, roller og verdigrunnlag de ansatte har med seg fra
henholdsvis høgskole- og folkebiblioteket, samt konfliktlinjer som kan spores i disse. Det
teoretiske grunnlaget for oppgaven er institusjonell teori. Empirien baserer seg på intervjuer
med fagutdannede bibliotekarer ved høgskolebiblioteket i Buskerud, avd. Drammen, og
Drammen folkebibliotek, samt lederne av disse. Hovedfunnene fra analysen peker i retning av
at disse faggruppene på flere områder er svært ulikt innstilt til reformen. Ulikhetene knyttes
opp mot institusjonaliserte profesjonsverdier fra henholdsvis fag- og folkebiblioteket, idet
fagbibliotekarene utviser en tydelig instrumentell orientering, hvorimot folkebibliotekarene
vektlegger bibliotekets samfunnsrolle. Valget av en delt organisasjonsform innad på
Drammensbiblioteket kan ha betydning for hvorvidt slike verdier og holdninger vil fortsette å
eksistere side om side, eller gå over til å tilnærme seg hverandre. The aim of this thesis is to investigate the thoughts and values held by the employees and
leaders of the Buskerud University College, campus Drammen and Drammen Public Library
in the time before the merging of the libraries into the new Drammensbiblioteket. The study
aims to identify differences related to identity, professional roles and values, between the
groups of librarians employed by respectively the academic library and the public library, and
the leaders of these organizations. The study also aims to define lines of conflict related to
such differences. The theoretical foundation for the study is based on institutional theory. The
analysis is based on empirical data from interviews with the employees and leaders of the two
libraries in question. The main conclusions of the study suggests substantial differences
between the professional groups, and these differences are mainly linked to institutionalized
professional values, where the librarians at the academic library have a prominently
instrumental orientation, whereas the librarians at the public library are oriented towards the
library’s role in society. The decision to keep the organizational units divided within the new
organization may have implications as to whether different values and attitudes will continue
existing side by side, or develop into a more united basis of values.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap