• Changing educational aspirations in the choice of and transition to post-compulsory schooling - a three-wave longitudinal study of Oslo youth 

      Hegna, Kristinn (Journal of Youth Studies;17(5), Journal article; Peer reviewed, 2013-10-11)
      With the transition from a comprehensive compulsory school to differentiating upper secondary schools, young people in Norway are forced to choose their future educational path and look ahead. How does educational choice ...
    • Lokal yrkesfagskultur og ulikhet i fortellinger om ungdoms utdanningsvalg – et stedssensitivt blikk på Oslo og Rogaland 

      Hegna, Kristinn; Reegård, Kaja (Nordic Journal of Comparative and International Education; Vol 3 No 3 (2019): Special Issue/temanummer: Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The literature on vocational educational aspirations typically lacks a conception of space, place and local employment opportunities. This article compares two locations in Norway, that is, the capital Oslo, characterised ...
    • Offline, online. Digitale ungdomsliv gjennom tre tiår 

      Bakken, Anders; Hegna, Kristinn; Sletten, Mira Aaboen (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Being a teenager in 2021 is different from being a teenager thirty years ago. Although many of the basic questions related to identity and social belonging are the same, the framework around young people’s everyday life – ...
    • Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag 

      Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian; Hegna, Kristinn (Nordic Journal of Comparative and International Education; Vol 3 No 3 (2019): Special Issue/temanummer: Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Spatial perspectives on school life and vocational education and training The articles featured in this special issue aim to investigate the importance of places and social space for the understanding of young people's ...
    • Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring Tapte nettverk og svekket skoletrivsel? 

      Hegna, Kristinn (Tidsskrift for Ungdomsforskning;13(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig selvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse med overgangen til videregående skole, og undersøker om det er ...
    • Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse 

      Hegna, Kristinn; Ødegård, Guro; Seland, Idunn (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årg 18 Nr 1 (2018): Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-29)
      Dette temanummeret i Tidsskrift for ungdomsforskning om ungdoms læring, sosialisering, mobilisering og deltakelse i demokratiet er skrevet i en tid med sterke ungdomsstemmer, antidemokratiske strømninger, og bekymringer ...
    • Young Citizenship: Civic Engagement and Participation in Four Nordic Countries 

      Hegna, Kristinn (Contemporary Philosophies and Theories in Education;Volume 16, Chapter; Peer reviewed, 2020-07-30)
      Since the beginning of the 2000s several studies have expressed a strong concern about young people’s lack of interest in political issues and their low degree of political participation through traditional channels. ...