Ikke om “de andre” men oss alle - En kvalitativ studie av hvordan syv lærere i ungdomsskolen arbeider med læringsmiljø i klasser med et stort elevmangfold
Abstract
Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å legge til rette for et inkluderende
læringsmiljø i ungdomsskoleklasser med et stort elevmangfold. Oppgaven baserer seg på
kvalitative intervjuer med syv lærere som jobber i ungdomsskolen. Oppgaven har sitt utspring
i styringsdokumenter som peker på at det er behov for økt kunnskap om minoritetselevers
læringsmiljø. Samtidig er det også i en stadig mer kulturelt kompleks skolehverdag å øke vår
forståelse av hvilke dynamikker, formasjoner og utfordringer som kan oppstå i flerkulturelle
klasserom. Jeg har undersøkt lærernes erfaringer med dette arbeidet i krysningspunktet
mellom pedagogisk tilrettelegging og et stort elevmangfold. Informantenes erfaringer
utforskes og drøftes i lys av følgende begreper, perspektiver og teorier: sosialkonstuktivistisk
teori, perspektiver på maktforhold i samfunnet og mangfoldskompetanse.
Informantenes erfaringer fra skolen viste at mangfold på mange måter var undertematisert i
skolen. Samtidig antyder informantene gjennom tankene og refleksjonene sine om
elevgruppene at de er oppmerksomme på elevenes ulikheter og forskjelligheter, og viste
samtidig til mange sider ved den kompleksiteten som kan kjennetegne et mangfoldig
klasserom.
Studien viser også at det kan være vanskelig å vite hvordan man skal adressere og verbalisere
disse ulikhetene. Lærere skal møte og håndtere møtepunktet mellom et pluralistisk samfunn
og elever som er individer, i klasserommets fellesskap. Det kreves kunnskap for å møte disse
kravene. Samtidig så kan det se ut til at de skolepolitiske rammene og føringene langt på vei
styrer retningen mot en faglig orientert skole, hvor inkludering handler om en skole som er lik
for alle.
Mot denne bakgrunnen argumenterer jeg for at vi heller må rette blikket mot en
likhetspedagogikk som tar hensyn til forskjeller og ulikheter, slik at vi kan få en inkluderende
skole for alle. Det kan også se ut til at det er et behov for økt mangfoldskompetanse i skolen,
som kan gi lærere verktøy til å håndtere kompleksiteten i det mangfoldige klasserommet. In this master thesis, I discuss teachers experiences in regards to facilitate an inclusive
learning invironment in middle school classes with a large student diversity. Discussions and
analysis are based on knowledge created as a result of qualititive interviews with seven
teachers who work in middle schools. The task has its origins in public documents that point
to the need for increased knowledge concerning linority students learning environments. At
the same time it is also important in an encreasingly cultural complex school day to increase
our understandings of the dynamics, formations and challenges that can occure.
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning