Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Forebygging"
Viser treff 1-9 av 9
-
22. juli: et bidrag til demokratiopplæringen mot voldelig ekstremisme
(Master thesis, 2021)Masterprosjektet tar for seg hvordan terrorhendelsene 22. juli 2011 kan brukes i samfunnsfag på grunnskolen, for å bidra i forebyggingsarbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne studien har jeg hatt mer ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
(OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
Ekstremisme på timeplanen - En kvalitativ studie om skolens bidrag i det forebyggende arbeidet mot ekstremisme
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvilke forståelse har et utvalg samfunnsfaglærere og eksterne aktører rundt skolen som forebyggende arena mot ekstremisme? Oppgavens teoretiske rammeverk ... -
En kvalitativ studie om læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg en kvalitativ undersøkelse av læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som blir utsatt for omsorgssvikt. Bakgrunnen for valg av tema handler om å kunne se nærmere ... -
Forebygging av vold mot spesialpedagoger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Ressursteams arbeid med forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er arbeidet ressursteamet gjør for å forebygge lese- og skrivevansker. Ressursteam er et tverrfaglig team der den spesialpedagogiske kompetansen til skolen er samlet. Teamet skal blant annet fungere ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ...