Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Dannelse"
Viser treff 1-6 av 6
-
Dannelse blant kroppsøvingslærerstudenter - En tversnittstudie av kroppsøvingslærerstudenters dannelse.
(Master thesis, 2018)Problemstilling: «Hvor viktig er dannelse for kroppsøvingslærerstudenter ved en av Norges største høyskoler?». Her er jeg både interessert i å undersøke hvordan dannelsen ser ut til å gjøre seg gjeldende for studentene ... -
Dannelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av syv kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av dannelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er dannelse i kroppsøvingsfaget. Der hensikten ved denne studien er å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere forstår dannelse i Læreplanverket og læreplan i kroppsøving. Samt hvordan ... -
En kartleggingsstudie om elevers opplevelse av friluftsliv som en del av kroppsøving – En kvantitativ studie
(Master thesis, 2020)Formål: Oppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan elever i ungdomsskolen opplever friluftsliv som en del av kroppsøving. Oppgaven undersøker om det eksisterer forskjeller mellom ulike geografiske grupper innenfor ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Kroppsøving som dannelsesfag - en case-studie i hvordan dannelsesaspektet blir ivaretatt i praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien var å utforske kroppsøving som dannelsesfag ved og finne ut hvordan læreren ivaretar dannelsesaspektet i kroppsøving og dermed elevenes læringsmuligheter i praksis. Det teoretiske rammeverket ... -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ...