Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Barnetrinnet"
Viser treff 1-3 av 3
-
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Definisjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ...