Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Etikk"
Viser treff 1-10 av 10
-
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
(Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
"Å vekke monster til live": Nomadisk-eksperimenterande-spekulative lesingar av #UFORSVARLIG
(Master thesis, 2019)Denne postkvalitative studien er basert på lesingar av det norske Barnehageopprøret og kampanjen #uforsvarlig sine tekstar som frå 2018 har blitt publisert i Dagsavisen, og i opprøret si side på Facebook. Dramatiske ... -
"Barnehagen er ingen søndagsskole ..." Religion i barnehager med forskjellige livssynsvedtekter
(Prismet;Vol 72 Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)Hvordan forstår et utvalg styrere og pedagogiske ledere de delene av fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) som handler om religion og religiøs tradisjonsformidling i barnehagen? Og hvordan arbeider de med dem i ... -
Den tvetydige morskroppen. Om morskap, transcendens og etikk hos Beauvoir og Levinas
(Teologisk Tidsskrift;Årgang 8, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-03-22)Artikkelen undersøker forholdet mellom mors kropp, transcendens og etikk hos Simone de Beauvoir og Emmanuel Levinas. Mens Beauvoir beskriver erfaringen av kroppslig transcendens i graviditet og morskap på en måte som får ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
Kristne barnehager
(Prismet;Årg 71 Nr 2 (2020): Religion i barnehage og skole: To do, or how not to do, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-02)Artikkelen gir ny kunnskap om kristne barnehager1 som utgjør omkring 4,5 % av norske barnehager. Vi redegjør for lovgrunnlaget og undersøker blant annet ulike livssynsvedtekter og hvordan et utvalg ansatte forstår mandatet ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
Små barns stemmer i forskning : noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen
(Barn;28 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ...