Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2231-2250 av 2363
-
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
The vulnerability of the girls to HIV/AIDS in conflicts : examining factors that increase girls vulnerability to HIV/AIDS in Darfur conflict - South Darfur
(Master thesis, 2011)Sudan region of Darfur has been experiencing an internal war which has caused hundreds of thousands of deaths and displaced millions of the civilian population. The purpose of this study is to examine factors that increase ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Vurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolen
(Acta Didactica Norge;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Vurdering av andrespråkselevers språkkompetanse og språkutvikling er en sentral del av læreres arbeid, og forskning har vist at dette er en utfordring for skolene. Det er stor variasjon i vurderingsformer, og skolene mangler ... -
Vurdering av elevers læring gjennom utforskende arbeidsmåter - En kvalitativ studie av et utvalg læreres tanker om hva elever kan lære gjennom utforskende arbeidsmåter, og hvordan denne læringen vurderes
(Master thesis, 2023)Utforskning er noe som har fått en sentral plass i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. I fagplanene for 1. – 10. trinn er verbet «utforske» det verbet som nevnes flest ganger. I Læreplanen for naturfag står det at ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse
(FoU i Praksis; 2009, Chapter; Peer reviewed, 2010)”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig ... -
Vurdering for yrkesrelevant opplæring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ... -
«Vurdering i kroppsøving, uklart eller vanskeleg?» Ein kvalitativ studie om kroppsøvingslærarar sine erfaringar med vurdering i kroppsøving i vidaregåande skule
(Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve innan skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i kroppsøvingsdidaktikk, skrive ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med dette prosjektet har vore å studere kroppsøvingslærarar sine ... -
Vurdering som en del av undervisning og læring
(FoU i Praksis;2010, Chapter; Peer reviewed, 2011-04)”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å lage og utprøve felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Erfaringene derfra inspirerte oss til å undersøke ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
Walking through kindergarten semiotic landscapes with multilingual children: A way to explore participation and engagement
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Practitioners in Norwegian kindergartens are responsible for actively promoting and developing multilingual children’s language skills (Directorate for Education and Training, 2017). Children’s multilingual language ... -
Water as More than Commons or Commodity: Understanding Water Management Practices in Yanque, Peru
(Peer reviewed; Journal article, 2019): Global warming, shrinking glaciers and water scarcity pose challenges to the governance of fresh water in Peru. On the one hand, Peruʼs water management regime and its legal framework allow for increased private involvement ... -
Water, Life, and Loss: Aguasociality and Environmental Change in the Peruvian Andes
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Based on long-term ethnographic fieldwork in the Colca Valley community Yanque, this article investigates how small-scale farmers in the Southern Peruvian Andes relate to water and environmental change in intimate ways. ... -
“We just click!” : ICT from preschool children’s perspectives.
(Master thesis, 2009)“We just click! ICT from preschool children‟s perspectives” is the title I chose for this master thesis in Early Childhood Education and Care. The first part of the title “We just click!” is a quote from a child interview ... -
Wearable computer: what's in it for schools? Opportunities and risks
(ICERI2016 Proceedings;9th, Journal article; Peer reviewed, 2016)In this paper I present and discuss preliminary findings from an on-going experimental study on the use of wearable technologies (FitBit Surge) in two secondary schools in Norway. The Horizon report lists wearable computers ... -
Wearable Technologies in the K-12 Classroom — Cross-disciplinary Possibilities and Privacy Pitfalls
(The Journal of Interactive Learning Research;Volume 29, Number 3, July 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07)This qualitative study explored the opportunities and challenges of wearable computers for supporting learning activities. Specifically, we address the following: 1) whether, and if so how, wearable technologies can be ...