Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
Chapter, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1246Utgivelsesdato
2012-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Smestad, B., Eriksen, E.I., Martinussen, G. & Tellefsen, H.K. (2012). Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget. I FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011 (s. 421-433). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.Sammendrag
Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike
profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen
«Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og holdninger til
matematikkfaget i de ulike profesjonsutdanningene?» I denne artikkelen vil vi se
spesielt på lærerutdanningene. Disse er av særlig interesse siden vi fra 2010 har nye
grunnskolelærerutdanninger. I vårt materiale er både den tradisjonelle
allmennlærerutdanningen og de nye grunnskolelærerutdanningene representert. Vi
ønsker å se om det er indikasjoner på at studentene på de nye utdanningene har en
annen bakgrunn og andre holdninger enn de studentene som har gått på
allmennlærerutdanning.
I spørreundersøkelsen er studentene blant annet spurt om erfaringer fra egen
skolegang og om deres holdninger til matematikk i dag. Spørsmålene er dels stilt som
flervalgspørsmål og dels som åpne spørsmål hvor studentene har gitt fritekstsvar.
Metodene for å analysere studentsvarene er dels kvalitative og dels kvantitative.
Fritekstsvarene er analysert og kategorisert og gir innblikk i hvilke faktorer studentene
selv trekker fram for å forklare dagens holdninger.