Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis
Original version
Bae, B. (2009). Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis. Tidsskriftet FoU i praksis, 3 (1), 21-36. http://www.tapironline.no/fil/vis/166Abstract
Denne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid
mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom
barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger hvor
teori og praksis sees skarpt atskilt, og deltagere i praksisfeltet ofte blir redusert
til «utøvere»/iverksettere av andres tanker, viser erfaringer fra samarbeidsprosjekter
at førskolelærere og barnehagepersonale er interessert i å gå inn i
teoridiskusjoner og problematiseringer av egen praksis, dersom det gis tid og
anledning til det. I denne artikkelen pekes det først på ulike måter å forstå
teori–praksis-forholdet på, og deretter drøftes faktorer for utvikling av barnehagepersonalets
relasjonelle tenkning og praksis. Artikkelen belyser hvordan
arbeid med teoretiske begreper i kombinasjon med eksempler fra praksis kan
bidra til utvikling, forutsatt at samarbeidspartnerne er åpne og i stand til å se kritisk på egen rolle.