Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBae, Berit
dc.date.accessioned2012-04-04T11:08:42Z
dc.date.available2012-04-04T11:08:42Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationBae, B. (2009). Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis. Tidsskriftet FoU i praksis, 3 (1), 21-36.en_US
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.otherFRIDAID 355943
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1164
dc.description.abstractDenne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger hvor teori og praksis sees skarpt atskilt, og deltagere i praksisfeltet ofte blir redusert til «utøvere»/iverksettere av andres tanker, viser erfaringer fra samarbeidsprosjekter at førskolelærere og barnehagepersonale er interessert i å gå inn i teoridiskusjoner og problematiseringer av egen praksis, dersom det gis tid og anledning til det. I denne artikkelen pekes det først på ulike måter å forstå teori–praksis-forholdet på, og deretter drøftes faktorer for utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle tenkning og praksis. Artikkelen belyser hvordan arbeid med teoretiske begreper i kombinasjon med eksempler fra praksis kan bidra til utvikling, forutsatt at samarbeidspartnerne er åpne og i stand til å se kritisk på egen rolle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTapir Akademisk Forlagen_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskriftet FoU i praksis;3 (1)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectFoUen_US
dc.subjectPraksisen_US
dc.subjectRelasjonsprosesseren_US
dc.subjectBarnehagepersonaleen_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectKritiske refleksjonsprosesseren_US
dc.titleUtvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksisen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.tapironline.no/fil/vis/166


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel