Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPoppe, Christian
dc.contributor.authorBorgeraas, Elling
dc.contributor.authorBakkeli, Nan Zou
dc.date.accessioned2021-01-25T09:19:27Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:44:01Z
dc.date.available2021-01-25T09:19:27Z
dc.date.available2021-04-29T12:44:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn9708-82-7063-511-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6501
dc.description.abstractNord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju Nav-enheter. Det skiller seg også fra de tidligere frontlinje-prosjektene ved å trekke et skarpt skille mellom økonomisk rådgivning og gjeldsforhandlinger, og ved å ha et sterkt fokus på organisasjonsutvikling. Kompetansesenteret har behandlet i alt 1025 saker fra de sju opprinnelige deltakerområdene med overveiende gode resultater. Prosjektet har også levert bra på de fleste delmålene, herunder etablering av en identisk tjeneste for alle med gode muligheter for utenrettslige løsninger, oppbygging av et sterkt kompetansemiljø både i senteret og i faglig team, utvikling av et profesjonelt og ensrettet saksbehandlingssystem, og understøtting av Nav som kommunens velferdsaktør. Prosjektet har demonstrert at T-modellen fungerer både for den sentrale enhetens vedkommende og lokalt — da særlig gjennom implementeringen av forebyggende tiltak i Inn-Trøndelag. Overføringsverdien av disse resultatene er høy. Prosjektet har imidlertid også støtt på betydelige utfordringer underveis. Én av dem har vært motstand mot endring i noen av de lokale enhetene. Bl.a. som en følge av dette har det gjennomgående blitt sendt inn for få saker til kompetansesenteret. Det betyr at flere av de deltakende kommunene ikke har fått fullt ut benyttet den gratis-ressursen som senteret representerer. Forventningene om utvikling av mer forebyggingsrettede økonomiske rådgivningstjenester lokalt har — på ett unntak nær — heller ikke blitt innfridd. Prosjektets hovedproblem har vært at kompetansesenteret har stått utenfor styringslinjene i Nav, samtidig som utøvelsen av lederansvaret lokalt har vært svakt. Ikke desto mindre kan verdien av disse erfaringene neppe undervurderes i et videreføringsperspektiv.en
dc.language.isonben
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten
dc.relation.ispartofseriesRapport;8-2020
dc.subjectGjelden
dc.subjectØkonomisk rådgivningen
dc.subjectGjeldsrådgivningen
dc.subjectNAVen
dc.titleKompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evalueringen
dc.typeResearch reporten
fagarkivet.source.pagenumber95en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel