Det gode skolebygg
Abstract
Denne rapporten bygger på litteraturgjennomgang og gir en kunnskapsoversikt på området Det Gode Skolebygg ved å sammenlikne nasjonale tverrfaglige prosjekt i Sverige, Danmark, USA og Australia. Rapporten vektlegger sentrale begrep og deres innhold (substanselement), samt hva det rettes oppmerksomhet mot i selve prosessen frem mot det gode skolebygg (prosesselement). Det er størst forskjell mellom Sverige og Danmark på den ene side og USA og Australia på den andre. Imidlertid er det også store forskjeller mellom Sverige og Danmark, mens det er flere likheter enn forskjeller mellom USA og Australia. Det konkluderes med at de skandinaviske landene fokuserer på å utvikle gode læringsprosesser og læringsmiljø gjennom et praksis- og brukernært perspektiv i skolen. Dette kan sies å representere en ’innenfra og nedenfra-og-opp’ tilnærming. Til sammenlikning vektlegger de amerikanske og australske skolemyndighetene et ’utenfra og ovenfra-og-ned’ perspektiv der sentralstyrte strategier, prestasjonsmål og eksterne aktører står sentralt.