Show simple item record

dc.contributor.authorFosstenløkken, Siw M.
dc.date.accessioned2020-08-20T07:25:30Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:36:50Z
dc.date.available2020-08-20T07:25:30Z
dc.date.available2021-04-30T08:36:50Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6358
dc.description.abstractDenne rapporten bygger på litteraturgjennomgang og gir en kunnskapsoversikt på området Det Gode Skolebygg ved å sammenlikne nasjonale tverrfaglige prosjekt i Sverige, Danmark, USA og Australia. Rapporten vektlegger sentrale begrep og deres innhold (substanselement), samt hva det rettes oppmerksomhet mot i selve prosessen frem mot det gode skolebygg (prosesselement). Det er størst forskjell mellom Sverige og Danmark på den ene side og USA og Australia på den andre. Imidlertid er det også store forskjeller mellom Sverige og Danmark, mens det er flere likheter enn forskjeller mellom USA og Australia. Det konkluderes med at de skandinaviske landene fokuserer på å utvikle gode læringsprosesser og læringsmiljø gjennom et praksis- og brukernært perspektiv i skolen. Dette kan sies å representere en ’innenfra og nedenfra-og-opp’ tilnærming. Til sammenlikning vektlegger de amerikanske og australske skolemyndighetene et ’utenfra og ovenfra-og-ned’ perspektiv der sentralstyrte strategier, prestasjonsmål og eksterne aktører står sentralt.no_NB
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet.
dc.relation.ispartofseriesAFI Notat 2007:3
dc.subjectVideregående skole
dc.subjectSkoler
dc.subjectGrunnskolen
dc.subjectLæringsmiljø
dc.subjectInternasjonale komparative studier
dc.subjectNasjonale tverrfaglige prosjekter
dc.subjectIndre miljø
dc.subjectInnemiljø
dc.subjectYtre miljø
dc.titleDet gode skolebyggno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record