Handlekurven som politisk arena?
Notat
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6021Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Notat [174]
Sammendrag
Dette notatet er basert på SIFO-surveyen 2006, der en del av spørsmålene skal gjentas over tid. Målsetningen med SIFOsurveyen r å få økt innsikt i forbrukernes situasjon, med vekt på hvordan forbrukerne orienterer seg og gjør sine valg i markedene. Respondentene har i år besvart spørsmål knyttet til; forbrukerkompetanse, forbrukerøkonomi, betalingsproblemer, politisk forbruk, grensehandel, boligalarmer, reklame, digital mestring og kroppsrelatert for-bruk. Denne rapporten omhandler politisk forbruk. Relativt mange - én av tre - har boikottet (22%) og/eller ’buycottet’ (21%) varer for å uttrykke politiske eller etiske verdistandpunkt. Det er særlig de med høyere utdanning og de som bor i Oslo som hever sin forbrukerstemme gjennom boikott og/eller ’buycott’. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey