Quality labels lost in everyday food consumption
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/5986Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Notat [174]
Sammendrag
De siste årene har antallet kvalitetsmerker for mat (KFM), som viser til særegne kvaliteter som smak og opprinnelse, økt i norske matbutikker. Disse merkene skal hjelpe forbrukere til å gjøre informerte valg når de handler mat, men legger noen i det hele tatt merke til disse kvalitetsmerkene for mat? Denne rapporten diskuterer hvordan og på hvilke måter KFM er tilstede eller fraværende i det hverdagslige matforbruket. Forskningen og arbeidet er en del av det europeiske forskningsprosjektet Strength2Food (S2F), og analysen baserer seg på et etnografisk feltarbeid utført hos seks norske husholdninger. Analysen undersøker forskjeller mellom verdier og handling, og viser blant annet at verdier som lokal, sted og bærekraft var viktig for husholdningene, men disse verdiene ble ikke alltid manifestert i matpraksisene. Dette kan knyttes til matforbrukets komplekse natur og enkelte merker sin manglende evne til å møte denne kompleksiteten.