Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVittersø, Gunnar
dc.contributor.authorRosenberg, Thea Grav
dc.date.accessioned2020-06-21T15:27:31Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:43:31Z
dc.date.available2020-06-21T15:27:31Z
dc.date.available2021-04-29T12:43:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5300
dc.description.abstractForbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som påvirker kjøttforbruket. Formålet med denne rapporten har vært å undersøke hvordan kjøtt markedsføres i Norge. Rapporten kartlegger hvor mye ressurser som brukes på å markedsføre kjøtt sammenlignet med fisk og frukt og grønt.  Rapporten diskuterer også hvem som er avsender av kjøttreklame, hvilke kanaler som brukes i markedsføringen og hvilke argumenter og budskap som framføres i kjøttreklamen. Vi har vært spesielt opptatt av i hvilken grad det brukes miljøargumenter i reklamen og om vi finner forskjeller mellom kjøtt fra ulike typer dyr. Rapporten viser at det brukes betydelig mer penger på å markedsføre kjøtt enn fisk, frukt og grønt. Miljøargumenter brukes i liten grad når det gjelder kjøtt. Reklamen, spesielt for storfe og sau fokuserer ofte på opprinnelse, dvs. at kjøttet er produsert i Norge, i et naturlig miljø og i tråd med norske verdier og tradisjoner. Dagligvarekjedene bruker kjøtt både som lokkevarer i sine kundeaviser og profilerer seg og sine egne merkevarer gjennom spesielle kampanjer. Denne markedsføringen av kjøtt brukes strategisk både av kjøttindustrien og dagligvarekjedene for å styrke egen posisjon i markedet og for å nå stadig nye målgrupper. Tilknyttede prosjekter Kjøtt i reklameno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport nr. 4-2014
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleKjøtt og reklameno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/theagr/
fagarkivet.source.pagenumber61.0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel