Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/5252Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Rapport [335]
Sammendrag
Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å sammenligne priser? Vi har brukt vaskemaskiner som hovedeksempel for å undersøke slike spørsmål. Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å sammenligne priser? Vi har brukt vaskemaskiner som hovedeksempel for å undersøke slike spørsmål. Markedet er svært konsentrert, med Elkjøp/Lefdal og Expert som de dominerende aktørene på detaljhandelssiden. Vi beregner disse to aktørene til å ha rundt 80 prosent av markedet. Vi konkluderer med at markedet er lite gjennomsiktlig siden det er vanskelig å finne identiske produkter i ulike kjeder uansett om vi snakker om vanlige butikker eller internettbutikker. Det er derfor vanskelig for forbrukerne å sammenligne produkter fra ulike leverandører, blant annet med hensyn på pris. Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranse