dc.contributor.author | Gulbrandsen, Lars | |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T13:40:20Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T08:11:28Z | |
dc.date.available | 2020-06-21T13:40:20Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T08:11:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7894-544-5 | |
dc.identifier.issn | 1890-6435 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/5198 | |
dc.description.abstract | Går vi noen år tilbake sluttet mange av førskolelærerne å jobbe i barnehage. Slik er det ikke lenger. Nå utgjør de som har førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning, barnehagenes mest stabile arbeidskraft. Yrkesgruppen har sluttet å slutte. Siden så mange har sluttet før, er sektoren også helt uten det vi kan kalle et pensjoneringsproblem. Øie-utvalget (NOU 2012:1) foreslo både en ny bemanningsnorm og en ny pedagognorm som ville kreve 8000 flere barnehagelærere. Hvis utviklingen etter 2012 har vært den samme som fram til 2012, vil barnehagene i 2015 ha 8000 flere barnehagelærere enn i 2007. Dette reiser spørsmålet om innføringen av den nye pedagognormen bør forseres. Hvis det ikke skjer, risikerer man at barnehagelærere som ønsker å bruke sin utdanning i det yrket de er utdannet til, ikke får jobb i en barnehage. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Notat 1/15 | |
dc.subject | NOVA | |
dc.subject | Arbeidsliv | |
dc.subject | Barn | |
dc.subject | Barnevern | |
dc.title | Barnehagelærerne. Yrkesgruppen som sluttet å slutte | no_NB |
dc.type | Notat | |
fagarkivet.source.pagenumber | 58 | |