Gjensidig trivsel, glede og læring
Abstract
NOVA har på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdeparte-mentet gjennomført en evaluering av mentorordningen Nattergalen, en ordning som i 2008 ble iverksatt som et treårig prøveprosjekt ved åtte høgskoler/universitet i Norge. Nattergalen omfatter barn med minoritetsbakgrunn i alderen 8–12 år og studenter innen barnevern, sosialfag eller vernepleie som er mentor for et barn gjennom et skoleår. Ordningen skal gi studentene bedre kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn, og barna skal få motivasjon til senere å ta høyere utdanning. Evalueringen viser at Nattergalen oppfyller sentrale suksesskriterier for mentorordninger. Barn og mentorer setter stor pris på samværene og vurderer relasjonen til hverandre som god. Barna har også fått litt bedre ferdigheter i norsk og litt bedre sosiale ferdigheter slik mentorene vurderer det. NOVAs hovedkonklusjon er at ordningen har vært meget vellykket, og vi anbefaler at ordningen videreføres.