Regionalisering av trygdetjenester - erfaringer hos brukere og ansatte
Abstract
Regionaliseringen av trygdetjenester innebærer en omorganisering i retning av større samarbeids- og organisasjonsenheter - siktemålet er å utvikle en mer effektiv organisasjon. Denne rapporten er en evaluering av et regionalt samarbeidsprosjekt som ble prøvd ut innenfor trygdeetaten i Oppland flylke. Hensikten med prosjektet var å oppnå bedre ressursutnyttelse, service og høyere kvalitet på saksbehandlingen i trygde- og bidragssaker. Første del av rapporten evaluerer virkninger for de ansatte og tjenesteapparatet. Del to tar for seg effekten av omorganiseringen med hensyn til bedring i tjenestekvalitet, saks- og servicehåndtering overfor brukerne. Rapporten diskuterer noen sentrale dilemmaer og utfordringer som er knyttet til regionalisering som organisatorisk virkemiddel og behovet for kompetanseheving. I trygdeetaten har prinsippet om helhetlig saksbehandling vært et viktig argument for breddekompetanse, oversikt og god informasjon til brukeren. Regionaliseringen går mer i retning av sentralisert saksbehandling, oppsplitting av saksansvar og spesialisering som løsning for å effektivisere behandlingen av enkeltsaker. Hva vil utviklingen innebære av konsekvenser for tjenestetilbudet i distriktene, og hvordan kan den regionale samarbeidsstrukturen sikre nærhet til tjenester og tilgjengelighet for brukeren?