Telefonsalg og reklame
Abstract
Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen reklameformer ergrer folk seg mer over enn andre, og TV-reklamen topper listen etterfulgt av postkassereklame og avisinnstikk. Ergrelsen over postkassereklame har imidlertid gått ned. Muligheten til å reservere seg kan være forklaringen på dette. Etter den nye Personvernopplysningsloven trådte i kraft i januar 2001 har det vært mulig å reservere seg mot enkelte former for reklame, og antallet som reserverer seg er stadig økende. Notatet ser nærmere på telefonsalg. Dette er noe de aller fleste ergrer seg over. Dette fremkommer også tydelig ved at stadig flere reserverer seg mot slikt salg. Irritasjonen blir jo heller ikke mindre når reservasjonen ikke blir respektert av enkelte selgere. Hele 84 prosent blant dem som rapporterte at de hadde reservert seg, hadde likevel blitt oppringt. Tittelen på dette notatet er ”Telefonsalg og reklame – til nytte for forbrukeren? Analysen viser at forbrukerne er noe ambivalente. Noen former for reklame er mer til ergrelse enn andre. Men reklamen er ikke kun til irritasjon. Den blir også brukt. 27 prosent er enig eller helt enig i utsagnet om at de har kjøpt produkter etter å ha fått reklame i postkassen og 18 prosent etter å ha sett reklame for produktet på fjernsyn. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey