Show simple item record

dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.contributor.authorHyggen, Christer
dc.date.accessioned2020-06-07T21:06:50Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:02:46Z
dc.date.available2020-06-07T21:06:50Z
dc.date.available2021-04-29T14:02:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-7894-649-7
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3507
dc.description.abstractDenne rapporten handler om unge med innvandrerbakgrunn i videregående opplæring. I rapporten studerer vi de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring, og ett av funnene er at det er store karakterforskjeller mellom de ulike gruppene. Målet med rapporten er å få mer kunnskap om hvorfor det er så store karakterforskjeller. Datamaterialet er basert på ungdataundersøkelser gjennomført i videregående opplæring i 2015–2017. Det omfatter selvrapporterte opplysninger fra rundt 68.000 elever fra omlag 250 videre-gående skoler over hele landet. Analysene viser at foreldrenes landbakgrunn har en god del å si for elevenes skoleresultater. Det skiller nesten ett helt poeng på karakterskalaen mellom de gruppene som oppnår de beste og dårligste resultatene. Et viktig funn er at sosioøkonomiske forhold og botid forklarer mye av forskjellene. I rapporten viser vi også at mange av innvandrergruppene har et stort driv mot utdanning, og at dette i mange tilfeller kompenserer for lav sosio-økonomisk status og kort botid.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 1/18
dc.subjectNOVA--Skole--Innvandring--Ungdom--Ungdata
dc.titleTrivsel og utdanningsdriv blant minoritetselever i videregående. Hvordan forstå karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn?no_NB
dc.typeRapport
fagarkivet.source.pagenumber127


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record