Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDæhlen, Marianne
dc.contributor.authorLøvgren, Mette
dc.contributor.authorMadsen, Christian
dc.date.accessioned2020-06-07T21:06:25Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:04:22Z
dc.date.available2020-06-07T21:06:25Z
dc.date.available2021-04-29T14:04:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7894-609-1
dc.identifier.issn1890-6435
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3478
dc.description.abstractBarnevernets oppgave er å sikre barn og unges oppvekstsvilkår. Da er det viktig at barnevernet når dem som trenger hjelp og legger til rette for et godt liv. Notatet sammenfatter resultater fra artikler om slike tema. Skole er en sentral arena for et godt barne- og ungdomsliv, og utdanning er viktig for å mestre livet som voksen. Det er få barnevernsbarn som fullfører videregående skole. Vi viser at for å øke gjennomføringen trengs særegne tiltak – særlig på yrkesfag. Videre viser vi at skoletilknytning for unge med alvorlige atferdsproblemer i liten grad skyldes hva slags tiltak som er gitt. Tiltaket som er vurdert er multisystemisk terapi (MST). Til slutt viser vi at norskfødte foreldre oftere tar kontakt med barnevernet enn utenlandsfødte, og diskuterer tillit som en forklaring på dette.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Notat 3/17
dc.subjectNOVA--Skole--Barn og barnevern--Ungdom
dc.titleMed hjelp fra barnevernet. En registerstudie av skolegang, tiltak og meldingerno_NB
dc.typeNotat
fagarkivet.source.pagenumber37


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel