Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHuang, Lihong
dc.contributor.authorØdegård, Guro
dc.contributor.authorHegna, Kristinn
dc.contributor.authorSvagård, Vegard
dc.contributor.authorHelland, Tarjei
dc.contributor.authorSeland, Idunn
dc.date.accessioned2020-06-07T21:06:19Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:06:28Z
dc.date.available2020-06-07T21:06:19Z
dc.date.available2021-04-29T14:06:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7894-637-4
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3470
dc.description.abstractRapporten presenterer resultater fra The International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016 med vekt på de norske resultatene fra studien. Hensikten med studien er å undersøke elevers kunnskap om, forståelse av og engasjement i demokratiske og samfunnspolitiske spørsmål. Studien bygger på en kunnskapstest og spørreskjemaer til 6271 elever på 9. trinn, og sammenligner disse med resultatene fra elever fra 23 andre land, både i og utenfor Norden. Rapporten sammenligner også resultater fra 2016 med en tilsvarende undersøkelse fra 2009. I tillegg bygger deler av studien på spørreskjemaer til både lærere og skoleledere. Rapporten viser at norske elever har et høyt kunnskapsnivå og god forståelse av demokrati, samfunnssystemer og demokratiske prinsipper. Det har vært en stigning i norske elevers kunnskapsnivå om demokrati siden 2009. Samtidig viser studien at norske elever har svakere resultater enn elever i de øvrige nordiske deltakerlandene i ICCS, men kunnskapsgapet mellom norske og andre nordiske elever er mindre i 2016 enn i 2009. Norske elever er aktive medborgere med et stort samfunnspolitisk engasjement gjennom deltakelse i enkeltsaksorienterte aktiviteter, frivillige organisasjoner og elevdemokratiet i skolen. Elevers deltakelse i elevdemokratiet er særlig høy, sammenlignet med både et nordisk og internasjonalt gjennomsnitt. Rapport finnes foreløpig kun i elektronisk utgave. Last ned Kort oppsummert. Unge medborgere (pdf) med hovedfunn fra rapportenno_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 15/17
dc.subjectNOVA--Skole--Ungdom
dc.titleUnge medborgere. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016no_NB
dc.typeReport
fagarkivet.source.pagenumber147


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel