Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn
Report
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3405Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NIBR notat [1018]
Sammendrag
NOVA og NIFU har evaluert leksehjelptilbudet til 1.-4. trinn, som ble gjort obligatorisk som tilbud i alle landets grunnskoler fra høsten 2010. Det overordnede målet med evalueringen var å finne ut hvordan leksehjelpen utformes på skolene, og om tilbudet fungerer etter hensikten. I denne siste av to rapporter presenterer vi resultater fra tre delstudier. Den første er fra utspørringer av skoleledere og skoleeiere, samt analyser av GSI-data. Her kartlegges hvordan ordningen organiseres samt bruk av pedagoger. Informantene vurderer også nytten av tilbudet. Andre delstudie er en spørre-skjemaundersøkelse til foreldre med barn i 1.-4. trinn som spørres om sin vurdering av tilbudet og hvorfor de eventuelt ikke vil benytte seg av det. Tredje delstudie er en analyse av resultater på nasjonale prøver ved 537 skoler de siste to årene før og de første to årene etter reformen ble implementert, koblet sammen med relevante registerdata.